Deichman Bjørvika får unikt pyramidisk foldetak

Oslo kommunes nye hovedbibliotek i Bjørvika får et spesialutviklet foldetak støpt i betong som er unikt både i nasjonal og internasjonal sammenheng. I et stort, arkitektonisk puslespill, har det innvendige taket fått en helt spesiell geometrisk utforming hvor hver fold kan sammenlignes med en pyramide.
Foto: Jiri Havran

– Deichman i Bjørvika er en av de største satsningene på kulturbygg i Oslo og vi får et fantastisk folkebibliotek midt i byen. Det nye hovedbiblioteket har noen helt enestående løsninger, og det blir en opplevelse å være her. Med eller uten en bok i hånda, sier byråd for næring og eierskap Kjetil Lund (A).

Arkitektonisk puslespill

I arbeidet med det spesielle foldetaket hentet Kultur- og idrettsbygg i Oslo inn kompetanse fra Skanska Norge AS, som har vært entreprenør for hele råbygget. For å konstruere det iøyenfallende taket, ble det brukt over 500 spesialbygde geometriske forskalingsformer hvor ikke to stykker var like. Hver forskalingsmodul kan sammenlignes med brikker i et stort puslespill. For å få puslespillet til å gå opp, måtte forskalingsformene produseres med millimeterpresisjon. Armeringsjobben var ikke noe mindre krevende. Rundt 30 000 unike armeringsjern ble brukt for å binde betongen i taket.

– Konstruksjonen av foldetaket har vært en av de største, arkitektoniske utfordringene i hele byggeprosjektet. Arbeidet har vært svært utfordrende, med store krav til planlegging, presisjon og logistikk, forteller direktør Eli Grimsby i Kultur- og idrettsbygg Oslo KF.

En viktig del av bærekonstruksjonen

Det skulpturelle taket i synlig råbetong gir Deichman Bjørvika en særegen identitet, og er samtidig en viktig del av bærekonstruksjonen i bygget. Over Anne Cath. Vestlys plass har biblioteket en utkraging som på det meste stikker 18 meter ut fra bygningskroppen uten underliggende konstruksjon som den kan hvile på. Utkragingen gir ekstra areal til bygget samtidig som siktlinjen mellom Jernbanetorget og Operaen ivaretas. Mot Robert Levins gate i øst har bygget en tilsvarende utkraging på seks meter.

– Ved å støpe taket i en foldet form, oppnår vi et stivere og sterkere tak. Vi utnytter geometrien til å skape konstruktiv styrke. Det er nødvendig når taket også skal bidra til å bære de spektakulære utkragingene, forteller Grimsby.

Særpreger hele biblioteket

Deichman Bjørvika, som skal stå ferdig i desember 2019, blir utformet som et stort biblioteksrom fordelt over fem etasjer i tillegg til full kjeller. Høyde til tak vil variere fra 2,7 til 20 meter. I første, tredje og femte etasje er det innskutte mesaniner som gir mer areal og spennende rom. Fra hver av inngangene møter besøkende tre diagonale lyssjakter som skjærer gjennom hele bygget og forbinder de forskjellige etasjene. Det unike foldetaket vil synes gjennom lyssjaktene helt fra første etasje, og gi et særpreg til hele biblioteket.

– Tekniske installasjoner, som vanligvis ligger i taket, legges i gulvene på det nye hovedbiblioteket. Det gir større fleksibilitet og lar også himlingen få lov til å spille en av hovedrollene slik den fortjener, sier byggherre og direktør Eli Grimsby i Kultur- og idrettsbygg Oslo KF

Se video som viser byggeprosessen med foldetaket

(video til fri bruk for presse. Krediteres Kultur- og idrettsbygg Oslo KF)

Fakta om bygget

• Byggherre: Kultur- og idrettsbygg Oslo KF
  • Arkitekt: Lund Hagem Arkitekter /Atelier Oslo AS
  • Entreprenør råbygg: Skanska Norge AS
  • Rådgivende ingeniører byggeteknikk: Multiconsult/Bollinger+Grohmann
  • Bruttoareal: 19 600 m2
  • Funksjonsareal: 13 560 m2
  • Antall etasjer: 5, med innskutte mesaniner, i tillegg til full kjeller
  • Byggeperiode: 2014 – 2019
  • Biblioteket åpner: 2020
  • Besøkstall:2 000 000/ år
  • Miljø og energi: Energivennlig passivhus og 50 prosent reduksjon i Co2 utslipp i forhold til dagens byggepraksis. Bygget er et FutureBuilt-prosjekt og støttes av Enova SF.

Kontaktpersoner:

Pressekontakt for byråd Kjetil Lund

Ninja Sandemose, byrådsavdeling for næring og eierskap, tlf: 907 95 760

Pressekontakt for direktør Eli Grimsby,

Ingunn Olsen, kommunikasjonssjef i Kultur- og idrettsbygg Oslo KF, tlf: 905 57 753