Dårlig vær hjemme gjør ferien enda bedre

Halvparten av oss nordmenn nyter ferien litt ekstra når det er dårlig vær hjemme, viser en ny undersøkelse.

Vi har det bedre på ferie om vi har mer sol og varme enn de som er hjemme, viser en undersøkelse gjort av Ving,

Reisearrangøren Ving var nysgjerrige på i hvilken grad været hjemme påvirker feriefølelsen vår, så de bestemte seg for å sjekke dette nærmere. Og ganske riktig: En undersøkselse gjennomført i Danmark, Finland, Sverige, Norge og Tyskland viser at dårlig vær hjemme er en viktig faktor for at vi virkelig koser oss på ferie. Fire av ti i den internasjonale undersøkelsen svarer nemlig at de gleder seg over dårlig vær hjemme. Vi nordmenn strekker det hele litt lenger: Hele 50 prosent av oss sier det samme.

– Det er mulig det er et noe usympatisk trekk, men dog like sant. Vi godter oss rett og slett over regn, snø og gråvær når vi selv er på solferie, forteller informasjonssjef i Ving, Siri Røhr-Staff.

Resultatet i undersøkelsen viser også at hele 58 prosent av de norske deltakerne sier at de foretrekker at været er dårlig i Norge mens de selv er på ferie i utlandet, og 38 prosent sier at de har sendt bilder hjem til familie, venner eller kolleger i håp om at de skulle bli misunnelige over det gode været de hadde på ferien. Halvparten av oss sjekker også været hjemme daglig.

– Om du blir glad av dårlig vær hjemme, kan vi kanskje tilby dobbelt glede på våre reisemål, tenkte vi. Derfor lagde vi en værmaskin som noen av gjestene våre i Phuket fikk mulighet til å prøve for å få det beste ut av sin ferie. Her fikk de mulighet til å både oppleve det deilige, tropiske klimaet på feriedestinasjonen og kort tid etter kjenne på dagens ”hjemmevær”, sier Røhr-Staff.

Værmaskinen simulerte været der gjestene var fra og ga dem en genuin opplevelse av hva de forlot hjemme – alt fra regn og vind til tåke og snø. Utrustet med vann, luft, LED-lamper, høyttalere, snøsimulator og vindmaskin dokumenterte de gjestenes reaksjoner i en film.

– Konklusjonen fra både undersøkelsen og værmaskinen er ganske enkel: Vi har det rett og slett bedre på ferie om vi har mer sol og varme enn de som er hjemme, avslutter Vings informasjonssjef.

Har du noen gang tatt deg selv i å glede deg over dårlig vær hjemme når du er på ferie i utlandet?

Alle

Tyskland