Color Line – Lader opp til landstrømanlegg i Kiel

I samarbeid med Kiel havn tok Color Line denne uken det første spadetaket for bygging av et landstrømanlegg på Norwegenkai i Kiel. Fra april 2019 vil cruiseskipene Color Magic og Color Fantasy koble seg på når de ligger til kai. Landstrøm fjerner utslipp av skadelig stoffer og reduserer støyen betydelig under landligge.

Første spadetak for landstrømanlegg til Color Magic og Color Fantasy i Kiel.
Første spadetak for landstrømanlegg til Color Magic og Color Fantasy i Kiel. Fra v.: Dirk Claus, leder av Kiel havn, Jan Helge Pile konserndirektør teknisk maritim drift i Color Line, Lars Nurnberger, områdesjef i SIEMENS, Dirk Huntermark, leder av Color Line i Tyskland, Bernd Buchholz, delstatsminister i Schleswig-Holstein, Ulf Kampfer, overborgermester i Kiel. Foto: Frank-Michael Peter/ Color Line

Utvikling drives av evne til omstilling

Color Line har vært en pådriver i arbeidet med bærekraftige løsninger både om bord i skipene og i havnene. I samarbeid med havnemyndighetene og virkemiddelapparatet har selskapet vært en pioner i etablering av landstrømanlegg i de norske havnene selskapet trafikkerer.

«En stor dag for miljøet, en stor dag for Kiel og en stor dag for Color Line», sa Dirk Huntermark som er landssjef for Color Line i Tyskland foran forsamlingen på Norwegenkai i Kiel.

Resultatet ved å bruke landstrøm i de norske havnene er at de årlige utslippene av CO2 er redusert med ca. 10 000 tonn, som tilsvarer utslipp fra mer enn 5 000 biler.

-        Det grønne skiftet til fornybar og utslippsfri sektor er i full gang. Color Line er det første selskapet som kobler seg til og benytter landstrøm i Kiel havn. Miljøgevinsten for byen og lokalsamfunnet er stor, sier Jan Helge Pile, som er konserndirektør for teknisk maritim drift i Color Line.

Null-utslipp og samfunnsansvar

Color Line er det eneste rederiet i den internasjonale passasjer- og godstrafikken til og fra Norge med skip i norsk register, med norsk hovedkontor og med norsk eierskap. Color Lines investeringer i landstrømanlegg, i miljøvennlige skip og satsing innen godstransport bidrar til oppnåelse av politiske mål med tanke på det grønne skiftet. Fra begynnelsen av januar setter rederiet inn ro-ro skipet M/S Color Carrier i trafikk mellom Oslo og Kiel. Denne satsingen styrker frakt som forretningsområde i Color Line, og skipet vil ha kapasitet til å flytte last tilsvarende 36 000 trailere fra vei til sjø.

Fakta om landstrøm

Første spadetak for landstrømanlegg til Color Magic og Color Fantasy i Kiel.

Color Line – 300 verftsarbeidere i sving på Color Hybrid15.11.2018 14:21Aktuelt

Color Hybrid – Norskbygget og miljøvennlig28.9.2018 15:15Aktuelt

I mai 2019 overtar Color Line verdens største plug-in hybrid skip fra Ulstein verft. Allerede før skipet er bygget ferdig har Color Hybrid rukket å bli prisbelønt. Under åpningsseremonien av Nor-Shipping i fjor ble skipet kåret til vinner av «Next Generation Ship Award» som det mest lovende design på skip som skal sjøsettes det kommende tiåret. Hele 70 prosent av leverandørene er en del av den maritime klyngen i Norge. Stålskroget nærmer seg ferdigstillelse og i slutten av oktober blir skipet tauet fra Polen til Ulsteinvik.