Color Line

Color Line åpner ny fraktrute og dobler godskapasiteten sjøveien mellom Oslo og Kiel

Del

10. januar seiler M/S Color Carrier for første gang fra Hjortneskaia i Oslo til Kiel i Tyskland. Med det nyinnkjøpte ro-ro skipet kan Color Line inklusiv dagens tonnasje frakte ca. 80 000 trailere årlig på denne strekningen. Det tilsvarer en sammenhengende kjede trailere fra Oslo til Tromsø. - Satsingen er et viktig bidrag for å styrke den miljøvennlige sjøveien som representerer godsets kollektivløsning, sa konsernsjef Trond Kleivdal under åpningsseremonien torsdag. Med satsingen på Color Carrier rendyrker Color Line ro-ro transport som nytt aktivitetsområde.

Color Carrier
Color Carrier

- Investeringen er i tråd med selskapets ambisjoner om videreutvikling av bærekraftige og
miljøvennlige løsninger for norsk skipsfart, sier konsernsjef Trond Kleivdal, som legger til at mer gods fra vei til sjø er et viktig grep for å redusere utslippene fra godstransporten i dag.

Color Carrier er bygget ved Fosen Yard i 1998, og skipet fikk for vel to år siden installert siste generasjons rensesystem for eksos (scrubbere). Skipet vil også bli ombygget for å kunne benytte eksisterende anlegg for landstrøm ved Color Line-terminalen i Oslo og ved tilsvarende anlegg i Kiel når det blir ferdigstilt. En samarbeidsavtale med tyske Kombiverkehr bidrar til at frakten kan sendes miljøvennlig og effektivt videre fra havnen i Kiel med jernbane til og fra storbyer i Europa.

Color Lines satsing innen godstransport er i tråd med den retningen som norske myndigheter og EU ønsker å stimulere, og skipet kvalifiserer til den statlige støtteordningen som skal sikre at mer frakt går sjøveien. Med det nye skipet øker Color Line kapasiteten til totalt 80 avganger i måneden på denne linjen som binder Norge til Kontinentet. - Med Color Carrier kan selskapet også frakte en ny type last som tank-containere, kjøletrailere og trailere for transport av farlig gods. Dette gir rederiet flere ben å stå, sier konserndirektør Terje Røli i Color Line Cargo.

Det nye ro-ro skipet vil ha en kapasitet på 36 000 trailere årlig, som tilsvarer en sammenhengende kø av trailere fra Oslo til Trondheim. Color Carrier vil gå mellom Oslo og Kiel seks ganger per uke med plass til 120 trailere per avgang.

Color Line er i dag det eneste rederiet i den internasjonale passasjer- og godstrafikken til og fra Norge med skip i norsk skipsregister og med norsk hovedkontor.

COLOR CARGO - se animasjonfilm

Fakta om MS Color Carrier:
Skipstype: Ro-ro transportskip
Lanemeter: 1 775
Ytre mål: Lengde 154,5 m, bredde 22,7 m, dypgående 6.95 m
GT: 12 433
Isklasse: 1A Super
Service fart: 20 knop
Byggeår: 1998
Verft: Fosen Yard

Kontakter

Bilder

Color Carrier
Color Carrier
Last ned bilde
Color Carrier i Oslo havn.
Color Carrier i Oslo havn.
Last ned bilde
Intermodale løsninger gir effektiv og miljøvennlig trafikk.
Intermodale løsninger gir effektiv og miljøvennlig trafikk.
Last ned bilde
Med det nyinnkjøpte ro-ro skipet kan Color Line inklusiv dagens tonnasje frakte ca. 80 000 trailere årlig på denne strekningen. Det tilsvarer en sammenhengende kjede trailere fra Oslo til Tromsø.
Med det nyinnkjøpte ro-ro skipet kan Color Line inklusiv dagens tonnasje frakte ca. 80 000 trailere årlig på denne strekningen. Det tilsvarer en sammenhengende kjede trailere fra Oslo til Tromsø.
Last ned bilde
På Hjortneskaia står det en ny Reach Stacker som vil brukes i forbindelse med lasting og lossing av skipet.
På Hjortneskaia står det en ny Reach Stacker som vil brukes i forbindelse med lasting og lossing av skipet.
Last ned bilde
- Satsingen er et viktig bidrag for å styrke den miljøvennlige sjøveien som representerer godsets kollektivløsning. Konsernsjef i Color Line, Trond Kleivdal.
- Satsingen er et viktig bidrag for å styrke den miljøvennlige sjøveien som representerer godsets kollektivløsning. Konsernsjef i Color Line, Trond Kleivdal.
Last ned bilde
- Med Color Carrier kan selskapet også frakte en ny type last som tank-containere, kjøletrailere og trailere for transport av farlig gods. Dette gir rederiet flere ben å stå, sier konserndirektør Terje Røli i Color Line Cargo.
- Med Color Carrier kan selskapet også frakte en ny type last som tank-containere, kjøletrailere og trailere for transport av farlig gods. Dette gir rederiet flere ben å stå, sier konserndirektør Terje Røli i Color Line Cargo.
Last ned bilde
Color Carrier
Color Carrier
Last ned bilde
Color Carrier ankommer Oslo for første gang 9. januar 2019. Skipet settes i trafikk mellom Oslo og Kiel 10. januar 2019.
Color Carrier ankommer Oslo for første gang 9. januar 2019. Skipet settes i trafikk mellom Oslo og Kiel 10. januar 2019.
Last ned bilde
Color Carrier
Color Carrier
Last ned bilde

Dokumenter

Om Color Line

Color Line
Color Line
PB 1422 Vika
0115 Oslo

22 94 44 00http://www.colorline.no

Color Line AS er Norges største og et av Europas ledende cruise- og transportrederier med ca. 2 350 årsverk i fire land. Årsomsetningen er rundt NOK 5 milliarder. Årlig reiser ca. 4 millioner personer til og fra Norge med selskapets skip. Color Line transporterer nærmere 900 000 personbiler og ca. 180 000 fraktenheter. Rederiet har i dag en operasjonell flåte på seks skip, og opererer fire internasjonale fergelinjer mellom sju havner i Norge, Tyskland, Danmark og Sverige.

Selskapets visjon er å bli Europas beste rederi innen cruise og transport.

Følg saker fra Color Line

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Color Line på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Color Line

Color Line – 300 verftsarbeidere i sving på Color Hybrid15.11.2018 14:21:45 CETAktuelt

I dag markerte Color Line og Ulstein Verft offisielt startskuddet for utrustingen av verdens største plug-in hybrid skip. 300 verftsarbeidere er i gang om bord, og i desember blir det flere. Color Line har investert over 1,2 milliarder kroner i skipet. Byggingen gir ringvirkninger i form av nye arbeidsplasser, økt verdiskaping, samt at det gir teknologiske «spillovers» på andre deler av den maritime klyngen i Norge. Total sysselsettingseffekt er beregnet til ca 950 årsverk.

Color Hybrid – Norskbygget og miljøvennlig28.9.2018 15:15:11 CESTAktuelt

I mai 2019 overtar Color Line verdens største plug-in hybrid skip fra Ulstein verft. Allerede før skipet er bygget ferdig har Color Hybrid rukket å bli prisbelønt. Under åpningsseremonien av Nor-Shipping i fjor ble skipet kåret til vinner av «Next Generation Ship Award» som det mest lovende design på skip som skal sjøsettes det kommende tiåret. Hele 70 prosent av leverandørene er en del av den maritime klyngen i Norge. Stålskroget nærmer seg ferdigstillelse og i slutten av oktober blir skipet tauet fra Polen til Ulsteinvik.

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom