Color Hybrid kåret til "Ship of the Year" 2019

- Color Hybrid baner vei for en ny æra i ro-pax segmentet med tekniske løsninger som går langt i det grønne skiftet, sa juryens leder, redaktør Gustav-Erik Blaalid under prisoverrekkelsen av Ship of the Year på NOR-Shipping. Prisen ble overrakt av statssekretær i Miljøverndepartementet, Sveinung Rotevatn. H.K.H Kronprins Haakon var tilstede under seremonien, som er den 21. i rekken i regi av Skipsrevyen.

H.K.H Kronprins Haakon, Trond Kleivdal, konsernsjef i Color Line, Gunvor Ulstein, konsernsjef i Ulstein Group og statssekretær i Miljøverndepartementet, Sveinung Rotevatn.

Det grønne skiftet på havet
– Norge har allerede vist verden hvordan man skaper en elbilrevolusjon. Nå skal vi ta det grønne skiftet videre til havs. Vi har en stolt tradisjon som sjøfartsnasjon, og med satsingen på grønn skipsfart skal vi sikre oss lederposisjonen inn i lavutslippssamfunnet, sa statssekretær i Miljøverndepartementet, Sveinung Rotevatn under prisoverrekkelsen.

Ship of the Year
Den prestisjetunge prisen «Ship of the Year» deles i 2019 ut for 21. gang av Skipsrevyen. Konsernsjef, Trond Kleivdal i Color Line tok imot prisen på vegne av selskapet.  – Først og fremst ønsker vi å takke for utnevnelsen til årets skip. Dette er en pris vi verdsetter høyt og er stolte og glade over å få, sa Trond Kleivdal, som la til at byggingen av verdens største plug-in hybrid skip er i tråd med selskapets ambisjoner om videreutvikling av bærekraftige og miljøvennlige løsninger for norsk skipsfart. Over 70% av leverandørene er fra den maritime klyngen i Norge.

Bygges på Ulstein Verft og er viktig for den maritime klyngen
–Ulstein Verft har med engasjement og skaperglede alltid lagt vekt på å tenke nytt og utfordre det eksisterende, sier Gunvor Ulstein, konsernsjef i Ulstein Group. Color Hybrid er med sine grønne og miljøvennlige løsninger et svært viktig prosjekt både for oss og for den maritime klyngen. Vi vil takke Color Line for et godt og konstruktivt samarbeid gjennom hele byggeperioden, og vi ser frem til å levere det fremtidsrettede skipet Color Hybrid til rederiet, sier Ulstein.

Color Hybrid tar i bruk nye løsninger for å redusere støy og utslipp. Skipet er en plug-in hybrid, der batteriene på fem mega watt timer lades via en strømkabel med miljøvennlig strøm fra landstrømanlegg på kaia i Sandefjord. Skipet vil gå ut og inn av Sandefjordsfjorden tilnærmet lydløst og uten utslipp av skadelige miljøgasser, eller nitrogen- og svovelforbindelser til luft i området.

Color Line er i dag det eneste rederiet i den internasjonale passasjer- og godstrafikken til og fra Norge med skip i norsk skipsregister og med norsk hovedkontor.

Jomfruturen fra Sandefjord til Strømstad er fredag 26. juli.

For ytterligere informasjon:

Helge Otto Mathisen, konserndirektør kommunikasjon og samfunnskontakt i Color Line, tlf +47 992 23 330

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Fakta om skipet
finner du her

Ringvirkninger og andre samfunnseffekter for byggingen av Color Hybrid. Se rapporten fra Menon Economics

Booking og rutetider
Booking av reise på verdens største plug-in hybrid skip gjøres via selskapets hjemmesider på www.colorline.no. Første seiling er 26. juli klokken 10:00.

Skipet er en plug-in hybrid, der batteriene på fem mega watt timer lades via en strømkabel med miljøvennlig strøm fra landstrømanlegg på kaia i Sandefjord. Illustrasjon: Color Line
Det nye skipet vil gi en bedre reiseopplevelse og setter en ny standard for komfort. Om bord blir det utvidet og forbedret shopping- og servicetilbud med store butikker, og tre flotte spisesteder med et rikt utvalg av mat og drikke. Illustrasjon: Color Line
Ship of the Year 2019 er Color Hybrid

Color Line AS er Norges største og et av Europas ledende cruise- og transportrederier med ca. 2 400 årsverk i fire land. Årsomsetningen er vel NOK 5 milliarder. Årlig reiser ca. 3,8 millioner personer til og fra Norge med selskapets skip. Color Line transporterer over 900 000 personbiler og ca. 182 000 fraktenheter. Rederiet har i dag en operasjonell flåte på syv skip, og opererer fire internasjonale fergelinjer mellom sju havner i Norge, Tyskland, Danmark og Sverige. Selskapets visjon er å bli Europas beste rederi innen cruise og transport.

Color Line – Oppstarten av Color Hybrid utsatt til 16. august5.8.2019 15:39:31 CESTPressemelding

Verdens største plug-in hybrid skip MS Color Hybrid ble levert fra Ulstein Verft torsdag 1. august. Skipet ankom Larvik søndag for gjennomføring av testprogram og øvrig klargjøring før skipet skal settes i ordinær drift. Vi opplever at skipet trenger lenger tid til gjennomføring av testprogrammet. Første seiling i ordinær rute blir derfor fredag 16. august kl 1000 fra Sandefjord med retur fra Strømstad kl 1340 i stedet for 9. august som tidligere annonsert.

Color Line tar i bruk det første landstrømanlegget i utenlandsk havn10.5.2019 09:56:00 CESTPressemelding

Statsminister Daniel Günther i Schleswig-Holstein åpnet torsdag det første landstrømanlegget i Kiel havn. Anlegget er det første som Color Line tar i bruk utenlands. Fra før har selskapet sluttført et omfattende miljøprogram i de norske havnene som Color Line trafikker. Programmet startet i Oslo i 2011, fortsatte i Kristiansand i 2014 og i Larvik i 2016, med Sandefjord i august 2017.