Carlsberg nærmer seg flaske av trefiber
Fredag 11. oktober gikk selskapet gjennom status for innovasjonsprosessen for utviklingen av trefiberflasken som har pågått siden 2015. To nye prototyper ble presentert – og for første gang med øl på flasken. Målet er å utvikle en flaske som er laget av 100 prosent bærekraftig fremstilt trefiber, og som samtidig er både er 100% biobasert og fullstendig resirkulerbar.
Den ene prototypen som ble presentert inneholder en tynn resirkulert PET-polymerfilmhinne på innsiden, mens den andre har et tilsvarende lag av 100% biobasert PEF-polymerfilm. Disse prototypene blir viktige i det videre utviklingsarbeidet, men Carlsberg legger ikke skjul på at deres ultimate ambisjon er en 100% biobasert flaske uten polymerer.
Carlsberg sparket i gang prosjektet for å utvikle en flaske laget av bærekraftige trevirkefibre, 'Green Fiber Bottle', i 2015 sammen med innovasjonseksperter fra selskaet ecoXpac, emballasjefirmaet BillerudKorsnäs, og post-doktorgradsforskere fra det danske tekniske universitetet, støttet av Innovation Fund Denmark. Dette samarbeidet resulterte i etableringen av Paboco®, Paper Bottle Company - et joint venture mellom BillerudKorsnäs og flaskeproduksjonsspesialisten Alpla. Fremover vil også andre globale selskaper ta del i utviklingen av den nye teknologien.
For Carlsberg og Ringnes er dette arbeidet en naturlig del bærekraftsprogrammet Together Towards ZERO – som blant annet inkluderer en forpliktelse om alle bryggeriene skal være karbonnøytrale innen 2030. I samme periode skal det totale karbonavtrykket til det globale konsernet reduseres med 30 prosent Ringnes ligger godt an i dette arbeidet, og selskapet har som mål å bli karbonnøytrale ved alle selskapets produksjonsanlegg i løpet av 2020.
Kontakter
Nicolay BruusgaardKommunikasjonssjef
Tel:+47 900 84 257nicolay.bruusgaard@ringnes.noBilder
Om Ringnes
Ringnes AS er Norges største bryggeriselskap med ca. 900 medarbeidere. Selskapet eies av Carlsberg Group, som er et av verdens ledende bryggerikonsern. Vi leverer øl, brus og vann til hele det norske drikkemarkedet og vi er stolte av våre mange populære merkevarer!
Følg pressemeldinger fra Ringnes
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Ringnes på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Ringnes
Norges sprekeste 90-åring26.3.2024 11:36:23 CET | Pressemelding
Solo, en av Norges mest kjente og kjære merkevarer, fyller 90 år. I flere tiår har den gule brusen vært en selvskreven del av norske påsketradisjoner og skapt glede og god stemning i norske hjem og hytter.
Det blir Solofest i påsken21.3.2024 13:59:46 CET | Pressemelding
For veldig mange er Solo en ufravikelig del av påskehyggen. Med et forventet forbruk på rundt 7 millioner liter Solo i og rundt påske, tilsvarer dette over 20 prosent av det årlige salgsvolumet til den folkekjære brusen.
Pepsi MAX i ny drakt19.3.2024 13:31:27 CET | Pressemelding
Denne uken kommer de første Pepsi MAX-boksene og flaskene med nytt design ut i butikkene. Endringene er en del av en global konseptfornyelse fra PepsiCo.
Grøttland til Ringnes29.2.2024 15:28:59 CET | Pressemelding
Ringnes styrker seg på kommunikasjon og bærekraft når Jeppe Grøttland går inn i en nyopprettet rolle som senior kommunikasjonssjef med ansvar for ESG fra 1. mars.
30 år siden Imsdaleventyret startet12.2.2024 11:42:08 CET | Pressemelding
- Da vi under OL på Lillehammer lanserte Imsdal, var det mange som var skeptiske. Vi fikk høre at vann på flaske ville være som å selge sand i Sahara. 30 år senere – med fasiten i hånd – kan vi trygt si at skeptikerne tok feil, sier merkevaresjef for Imsdal i Ringnes, Josefine Hagatun.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom