Bygger ny flytekai i Longyearbyen
Kystverket skal bygge en 120 meter lang flytekai i Longyearbyen på Svalbard. Kaien vil mest sannsynlig bli bygget på fastlandet og slept over til Longyearbyen sommeren 2020 eller 2021.

I Nasjonal transportplan 2018–2029 er det bevilget 330 millioner kroner til bygging av Longyearbyen flyteterminal. Kystverket har av Samferdselsdepartementet fått i oppgave å bygge flytekaien og vil være byggherre. Endelig finansiering gis gjennom statsbudsjettet.
Prosjektet ledes av Kystverkets senter for utbygging i Kabelvåg av Tore Fauske og Jan Arild Jenssen. Kaien vil etter ferdigstillelse bli overtatt av Longyearbyen lokalstyre og skal driftes av Longyearbyen havn. Ansvaret for prosjektering av kaien er tildelt Dr. Techn. Olav Olsen AS. De vil med underleverandørene DHI, Instanes Polar, Aker Solutions, Erichsen & Horgen og ECT ivareta de ulike tekniske fagfelt. Arkitekten for flyteterminalen er Snøhetta.
– Ettersom Longyearbyen lokalstyre skal overta kaien etter ferdigstillelse er de tett involvert i planleggingen, slik at vi i størst mulig grad skal få en terminal som dekker fremtidige behov, forteller Jan Arild Jenssen, senioringeniør i Kystverket.
120 meter lang kai
Kaiens primære hensikt er å utvide kaikapasiteten i Longyearbyen havn. Det største behovet er for mellomstore fartøy på 100–150 meters lengde, men kaien planlegges, med værbegrensninger, å kunne benyttes av fartøy opp mot 250 meters lengde. Skroget støpes i betong og blir 120 meter langt, 35 meter bredt og ca. 8-9 meter høyt. Samtlige av kaiens fire sider vil kunne benyttes av fartøy, men hovedfrontlinjen på 120 meter vil få størst dybde.
– Over dekk skal det bygges to bygg på til sammen ca. 1000 m2. Det ene bygget skal inneholde publikumsområder, med blant annet disponible arealer for å drive servering, samt områder tilegnet salg av opplevelser og utflukter. Publikumsbygget vil også få et amfi som kan benyttes som sitteplasser blant annet ved presentasjoner eller foredrag. Det andre bygget skal inneholde område for gods- og avfallshåndtering, samt disponible arealer for næringsaktivitet, opplyser Tore Fauske, senioringeniør i Kystverket.
Fleksibel bruk
Gjennom planleggingen har det vært stor fokus på å utforme byggene fleksible, slik at de kan benyttes til ulike typer næringsaktivitet, samt at de kan tjene ulike behov gjennom årstidene.
– Arkitekten Snøhetta har hatt fokus på å utforme byggene slik at de skal fungere best mulig i krevende værforhold. Fasadematerialene skal være værbestandige og samtidig gi bygget et røft preg tilpasset de lokale omgivelsene. Innvendig vil interiøret preges av tre for å skape en lun atmosfære, forklarer han.
På innsiden av skroget vil det bli ca. 2750 m2 gulvareal. Med en innvendig høyde på nærmere 8 meter vil det i fremtiden være mulig å dele av rommene med etasjeskillere slik at gulvarealet kan økes ytterligere. Arealene i skroget er tiltenkt å fungere som lager, men kan innredes til andre formål i fremtiden. Det planlegges å montere en sakseheis som vil kunne løfte gods mellom lager over- og under dekk.
Omfattende fundamenteringsarbeid
I tillegg til bygging av kaien skal det gjøres et omfattende fundamenteringsarbeid i Longyearbyen for å ivareta forankringspunkter, feste for landgang og fortøyningspullere. Grunnforholdene i Longyearbyen er ustabile, og det er mellom 10 og 20 meter løsmasser over fjell der hvor kaien skal ligge. For å få tilstrekkelig kapasitet på forankringspunktene må det mest sannsynlig bores stag ned til fjellet. Forankringsmetode for kaien er ikke endelig bestemt. Metoden vil basere seg på trykk- og strekkstag mot land, tradisjonelle anker på havbunnen, eller en kombinasjon av disse. Det gjenstår noen geotekniske undersøkelser før man vil beslutte forankringsmetode.
Kaien vil mest sannsynlig bli bygget på fastlandet og slept over til Longyearbyen sommeren 2020 eller 2021. Entreprisen planlegges utlyst tidlig i 2019, så foreløpig er det ikke avklart hvilken entreprenør som vil utføre jobben.
Kontakter
Prosjektleder Tore Fauske, tlf: 90574556
Bilder




Om Kystverket
Kystverket er ein nasjonal etat for kystforvalting, sjøsikkerheit og beredskap mot akutt forureining. Kystverket arbeider aktivt for ein effektiv og sikker sjøtransport gjennom å ivareta transportnæringas behov for framkome og effektive hamner. Kystverket driv førebyggande arbeid og reduserer skadeeffektane ved akutt forureining, og medverkar til ein bærekraftig utvikling av kystsona. Kystverket ligg under Samferdselsdepartementet.
Følg saker fra Kystverket
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Kystverket på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste saker fra Kystverket
Endrer sjømerkene fra Åna-Sira til Stad11.2.2019 15:37:20 | Pressemelding
Kystverket er i gang med endringer på sjømerkene langs kysten, og frem til utgangen av juni skal fyrlyktene på strekningen Åna-Sira til Stad legges om fra et særnorsk system til den internasjonale IALA-standarden (International Association of Lighthouse Authorities).
Den nye kystdirektøren er på plass11.2.2019 09:49:12 | Pressemelding
Etter ei første veke stappfull av inntrykk og med bratt læringskurve, ser den nye kystdirektøren, Einar Vik Arset, fram til å vere med på å utvikle kysten og havområda våre til verdas sikraste og reinaste.
Kystverket legger om systemet for fyrlykter langs hele kysten7.2.2019 13:24:02 | Pressemelding
Kystverket er i gang med endringer på sjømerker langs norskekysten. Dette er et ledd i arbeidet som Kystverket har igangsatt for omlegging av fyrlyktsystemet fra et særnorsk til den internasjonale IALA-standarden (International Association of Lighthouse Authorities).
Hvordan skal innbyggerne forholde seg til oljesølet i Øygarden?14.11.2018 22:29:34 | Pressemelding
Etter fregatthavariet ved Stureterminalen i forrige uke, er det synlig oljefilm på vannet og i strandsonen flere steder i Øygarden. Mange lurer på hvordan de skal forholde seg til denne situasjonen. Her er informasjon og råd.
Stenger losbordingsfelt på grunn av ekstremværet21.9.2018 14:32:58 | Pressemelding
På grunn av det varslede ekstremværet på Sør- og Østlandet stenger Kystverket alle ordinære bordingsfelt i Skagerrak og Oslofjorden. Alternative bordingsfelt kan brukes, men dette skal gjøres i samråd med losoldermann.
Nå kan det søkes om tilskudd til godsoverføring fra vei til sjø21.2.2018 14:01:11 | Pressemelding
Ordningen skal først og fremst bidra til at det etableres nye godsruter som flytter godstransport fra vei til sjø.
I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom