Brudd for sokkelansatte

Arbeidsgiverorganisasjonen Norsk olje og gass ga for tredje år på rad et tilbud på sokkeloppgjøret som ikke ville opprettholdt kjøpekraften. – Vi kan ikke akseptere at våre medlemmer nok en gang mister kjøpekraft, sier forbundsleder Audun Ingvartsen i arbeidstakerorganisasjonen Lederne i en kommentar.

Forhandlingene mellom Lederne og Norsk olje og gass på sokkeloverenskomsten startet mandag 22. mai. Det ble brudd på kvelden 23. mai. Ledernes krav var 3,5 prosent på generelt tillegg og 4 kroner på skifttillegg med konferansetid.

– Vi er helt uenige i at Norsk olje og gass bruker lønnsmatrisen for forpleining og boring som beregningsunderlag for det generelle tillegget på dette oppgjøret. Våre medlemmer går på operatøravtalen. Den skal ligge til grunn for lønnsberegningen, understreker Ingvartsen.

– Vi kan ikke akseptere en lønnsnedgang for våre medlemmer nå når pilene snur etter at vi gjennom flere år har bidratt til sterk moderasjon og samarbeid i krisetider.

Forundret over Industri Energi
LO-forbundet Industri Energi signerte protokollen mens forhandlingene fortsatt pågikk. Det skapte forundring.

– Jeg registrerer at Industri Energi ikke ønsket å samarbeide, og at deres nye forbundsleder ga klar tilbakemelding om at skifttillegget for helkontinuerlig skiftarbeidere ikke er viktig for de å prioritere. Begge deler er skuffende, sier Ingvartsen.

Kun Lederne har streikerett
Årets oppgjør er et mellomoppgjør, som betyr at det bare forhandles om lønn. Dette til forskjell fra hovedoppgjørene hvor det forhandles om alle bestemmelsene i tariffavtalene.

Lederne vil raskt starte prosessen med å kontakte Riksmekleren, samt melde plassoppsigelse. Det er kun Lederne som har streikerett og mulighet til å gå til mekling, siden de andre forbundene sa fra seg streikeretten i forkant av oppgjøret.

Forhandlingsutvalget vil samles onsdag 24. mai, og kommer med ytterligere informasjon etter det møtet.