Brønnøysundregistrene har valgt nye leverandører for Altinn
Gjeldende avtaler med Accenture AS på forvaltning og videreutvikling og Basefarm AS på drift går ut i 2016. Etter en anbudskonkurranse med forhandlinger, har Brønnøysundregistrene 1. juni 2015 tildelt følgende nye kontrakter:
Videreutvikling av Altinn (parallelle rammeavtaler): Accenture AS, Capgemini Norge AS og Sopra Steria AS
Forvaltning av Informasjonsportalen: Bouvet Norge AS
Drift av Altinn: Basefarm AS
Forvaltning av Altinn (inkludert applikasjonsdrift): Accenture AS
Hvis det ikke kommer inn klager på tildelingen, vil avtalene bli etablert senest 1. juli 2015. Etter en etableringsperiode, skal avtalene være operative fra sommeren 2016.
Alle kontraktene er tildelt ut fra hvilke tilbud som samlet sett er økonomisk mest fordelaktig (vektet mellom kvalitet og pris) for de ulike tjenesteområdene. Avtalene er gjort for fire år. Videreutviklingsrammeavtalene kan forlenges med ett år, mens øvrige kontrakter kan forlenges med inntil fire år (2+2 år). Samlet årlig verdi for avtalene er grovt estimert til totalt å være i størrelsesordenen 93 til 124 millioner kroner eks. mva.
En samfunnskritisk løsning
– Det er veldig positivt at Altinn samarbeider med næringslivet for å videreutvikle, forvalte og drifte plattformen fremover. De nye kontraktene åpner for spennende innovasjon i årene som kommer, sier næringsminister Monica Mæland.
Bruken av Altinn øker stadig. Det passerte over 36 millioner skjemaer og meldinger gjennom Altinn i 2014 —en økning på 23 prosent fra året før. Løsningen blir en stadig viktigere del av det offentliges digitale infrastruktur.
Fikk gode tilbud
Konkurransen ble gjennomført som konkurranse med forhandlinger. I tillegg til de valgte leverandørene, mottok Brønnøysundregistrene tilbud fra Creuna AS , CSC Norge AS og Evry Norge AS.
- Vi vil takke tilbyderne for at de har lagt ned et stort arbeide i å levere gode tilbud, som har blitt vesentlig forbedret i forhandlingsløpet. At vi fikk tilbud fra så relevante og motiverte tilbydere bidro til god gjennomføring av konkurransen, sier Lars Peder Brekk, direktør ved Brønnøysundregistrene.
- Konkurransen har virket
Blant målene for konkurransen var å sikre kontinuitet for tjenestene i Altinn, ta høyde for Altinns strategiske behov og å legge til rette for ytterligere konkurranse. Gjennom prosessen med anskaffelsen har Brønnøysundregistrene prioritert å lage en velfundert anskaffelsesstrategi, et godt og presist konkurransegrunnlag, ha et samkjørt og kompetent forhandlingsteam og legge opp til en forutsigbar og transparent prosess for tilbyderne.
- Konkurransen har bidratt til etablering av kontrakter av høy kvalitet til lavest mulig totalkostnad. Gode kontrakter med leverandørene er viktig for at vi skal kunne utøve rollen vår som forvalter av Altinn på en best mulig måte i framtida, sier Brekk.
---
Fakta om Altinn
- Altinn er en offentlig felleskomponent for digital dialog
- Siden oppstarten i desember 2003 har over 200 millioner skjema og meldinger passert gjennom Altinn-løsningen
- Altinn forvaltes av Brønnøysundregistrene på vegne av 41 etater, tilsyn og kommuner
- Altinn er beregnet å spare næringslivet kostnader på om lag en milliard kroner i året
Nøkkelord
Kontakter
For intervjuavtaler, kontakt Altinns pressevakttelefon 75 00 78 00 eller media@brreg.no
Pressebilde av Monica Mæland: https://www.regjeringen.no/contentassets/227b42f03d2d4a368f6a994f36ae1bdb/monica_maeland_farge_trykk.jpg
Pressebilder av Lars Peder Brekk: http://www.brreg.no/presse/bilder.html
Lenker
Om Brønnøysundregistrene
Vi utvikler og drifter tjenester som gjør kontakten med det offentlige enklere.
Vi er 430 medarbeidere som jobber for å gjøre hverdagen enklere for alle. De fleste av oss jobber i Brønnøysund. Vi har også medarbeidere som jobber i Narvik og Oslo.
Følg pressemeldinger fra Brønnøysundregistrene
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Brønnøysundregistrene på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Brønnøysundregistrene
Brønnøysundregistrene flytter inn i metaverset – "59,138"26.10.2022 07:00:00 CEST | Pressemelding
Brønnøysundregistrene og Skatteetaten blir de første norske offentlige aktørene som tester ut informasjonstjenester i den virtuelle verdenen Decentraland.
Andelen kvinnelige styreledere på stedet hvil8.3.2021 10:41:17 CET | Pressemelding
I frivillige organisasjoner er kun 37 prosent av styrelederne kvinner, viser en oversikt fra Brønnøysundregistrene. Tallene er høyere enn for privat sektor, men de har knapt endret seg siden 2010. – Også frivilligheten har en jobb å gjøre, sier direktør ved Brønnøysundregistrene, Lars Peder Brekk.
Full åpenhet om kompensasjon19.1.2021 08:34:54 CET | Pressemelding
Det første døgnet med ny kompensasjonsordning viser at 290 virksomheter har fått innvilget sine søknader om tilskudd. Det er allerede tildelt over 60 millioner til næringslivet. – Full åpenhet gir god innsikt i hvordan regjeringens virkemidler treffer og det hindrer svindel og juks med ordningen, sier direktør Lars Peder Brekk ved Brønnøysundregistrene.
Svak utvikling blant kvinnelige styreledere6.3.2020 09:00:00 CET | Aktuelt
Kun 13,8 prosent styreledere i Norske aksjeselskap (AS) er kvinner, mens andelen kvinnelige styreledere i lag og foreninger er på 34 prosent. Det viser tall fra Brønnøysundregistrene.
Brekk fortsetter som direktør for Brønnøysundregistrene29.11.2019 11:52:26 CET | Pressemelding
I statsråd i dag ble Lars Peder Brekk ansatt i nytt åremål for Brønnøysundregistrene. – Jeg gleder meg til å ta fatt på en ny periode og ser frem til å jobbe videre med spennende oppgaver i lag med mange flinke folk i registrene, sier direktøren.