Brannfeller i forbindelse med nye strømmålere

Forsikringsbransjen advarer mot å flytte strømforbruket fra dag til natt. Hvis man setter på vaskemaskinen, tørketrommelen eller oppvaskmaskinen om natten når strømmen blir billigst, vil det ta lenger tid før en brann oppdages enn når de fleste av oss er hjemme og våkne.

- Det er ingen tvil om at dette er et problem og vil øke når nye nettariffer blir innført i forbindelse med at nye automatiske strømmålere nå installeres over hele landet. Se status på www.nymaler.no. Det bekrefter Bjørn Sørensen, fagsjef elsikkerhet i Nelfo.

Sørensen understreker at apparatene ikke er farlige i seg selv, men at det under gitte forhold kan oppstå problemer. Vår holdning er derfor at flytting av strømforbruk fra dag til natt må skje uten at det går ut over sikkerhet eller komfort for kundene.

- Vaskemaskiner, tørketromler og oppvaskmaskiner representerer høy belastning i anlegget. Å kjøre denne typen apparater om natten er ikke å anbefale, fordi vi vet at det kan øke brannfaren, sier Sørensen.

Selv er Sørensen nøye med å være til stede når husholdningsmaskinene i hjemmet er i gang.

- Jeg bruker dem ikke mens jeg sover, og lar dem heller ikke stå på mens jeg er på jobb, slik vi vet at mange gjør. Det kan nok bli fristende å spare penger på denne måten dersom det blir billigere strøm om natta, men det fraråder vi, sier Sørensen.

I følge forsikringsbransjen forårsaker elektriske apparater branner for 220 millioner kroner. Gjensidige har utbetalt nærmere 40 millioner kroner på fem år som følge av branner i tørketromler, vaskemaskiner og oppvaskmaskiner. Tall fra Direktoratet for Samfunnssikkerhet og Beredskap (DSB) viser at det i fjor var 59 branner som startet i vaskemaskin, oppvaskmaskin eller tørketrommel. Det var totalt 3092 branner i bygninger i 2016.

I løpet av de siste seks årene står vaskemaskiner for mellom 2,37-3,91 prosent av boligbrannene, mens oppvaskmaskiner lå mellom 0,41-1,21 prosent og tørketrommelen 1,36-3,09 prosent.

Husholdningsapparatet som forårsaker flest branner er naturlig nok komfyr eller kokeplate.

For mer info, kontakt Bjørn Sørensen på 909 54 035 eller bjorn.sorensen@nelfo.no

Nelfo er en landsforening i NHO og representerer elektro, it, ekom, automatisering, systemintegrasjon og heis. Nelfo har ca. 1600 medlemsbedrifter med til sammen ca. 26 000 årsverk. Medlemsbedriftene har en samlet omsetning på om lag 41 milliarder kroner.

Nelfo-rapport lanseres i Arendal 15. august: Husholdningene blir viktigere for kraftsystemet15.8.2018 10:56Pressemelding

En ny rapport fra Nelfo viser at et alternativ til nettinvesteringer er å motivere husholdningene til å øke utnyttelsen av det eksisterende nettet. Det gjøres ved å flytte strømforbruket i tid (forbrukerfleksibilitet) fra perioder med høy nettbelastning til perioder med ledig kapasitet. - Med ny smartteknologi kan de fleste gjøre det uten at hverdagen blir negativt påvirket, sier Tore Strandskog, næringspolitisk direktør i Nelfo.