Boken Førsteklasses mat er å vei til skolen

Travel dager, middagsstress og kjedelige matpakker? Sånn trenger det ikke å være. Hjelpen er på vei til en barneskole nær deg. Førsteklasses mat er en gratis inspirasjonsbok til førsteklassinger og deres foreldre, og i disse dager sendes de første 25 000 bøkene ut i landet.

Boken Førsteklasses mat inneholder enkle råd og tips for å fargelegge alle dagens måltider. Maten blir fargerik, variert og den både smaker og gjør godt.

- Alle landets barneskoler ha fått anledning til å bestille boken til sine elever, og 757 skoler har gjort det, forteller Gerd Byermoen i Opplysningskontoret for frukt og grønt. I denne boken er vanlig norsk mat gjort litt grønnere, litt mer fargerik og litt mer næringsrik.

Norske barn spiser for lite frukt og grønt. 9 av 10 fireåringer i Norge spiser mindre enn «5 om dagen». Gode mat- og spisevaner, som etableres tidlig, gir barna de beste forutsetninger.

Vi spiser 1 825 måltider i året – litt frukt og grønt til alle dagens måltider gjør maten fristende. Barn er nysgjerrige og lærevillige, og de er glade i å være med å hjelpe til. Både matlagingen og måltidet kan være en hyggelig tid på dagen hvis vi planlegger litt i forkant.

Bruk boken som inspirasjon for å gjøre de små, men viktige grepene i hverdagen.

Boken Førsteklasses mat er en gratis inspirasjonsbok til førsteklassinger og deres foreldre.