NHO Byggenæringen

BNL: Ny tolkning av sentral godkjenning utfordrer det seriøse arbeidslivet

– Det viktigste for en seriøs bransje er å ha bedrifter med egne ansatte og lærlinger. Konsekvensen av DiBKs tolkning vil svekke regjeringens tidligere signaler om viktigheten av kompetanse hos de foretak som utfører bygningsarbeider, men også dens eget arbeid mot arbeidslivskriminalitet, sier Jon Sandnes adm. dir i BNL.
Jon Sandnes, adm. dir. i BNL

DiBKs tolkning av plan- og bygningsloven fjerner kravet om at bedrifter som har faglig ledelse med utdanning på ingeniørnivå, må ha egne ansatte med relevante fag-, svenne- eller mesterbrev for å få sentral godkjenning som utførende.

I følge pressemelding fra DiBK endres praksis fra 1. oktober. Det betyr blant annet at fra 1. oktober kan enkeltpersonsforetak bli godkjent for å bygge sykehus hvis vedkommende har relevant erfaring. - Det er verken samfunnet eller næringen tjent med, sier Jon Sandnes.

Når DiBK tolker loven slik, mener BNL at regelverket må endres. – Regjeringen må komme med tiltak som sikrer kvalitet i byggeprosjektene og gir bærekraftige vilkår for seriøse bedrifter med kvalifiserte ansatte, sier Sandnes.

BNL jobber nå med å få direktoratet og regjeringen til å se hva disse justeringene bør føre til i endringer i politikken. – BNL venter på DiBKs høring om kvalifikasjonskrav og forventer at den bygger opp under regjeringens fokus på viktigheten av kompetanse og eget arbeid for et seriøst arbeidsliv.

Umusikalsk
– Med en slik tolkning vil i praksis målet om at sentral godkjenning skal være et kvalitetsstempel være forlatt. Difi anbefaler offentlige bestillere å velge leverandører med ansatte som har fag-/ svennebrev og lærlinger. – Det er et viktig virkemiddel for å sikre kompetanse, økt kvalitet og seriøsitet, Sandnes.

BNL-lederen mener at dette er et skritt i helt feil retning. Nå må regjeringen ta grep og de ulike departementene må begynne å arbeide sammen, ellers så lykkes vi ikke i kampen for et seriøst arbeidsliv, avslutter Sandnes.

Jon Sandnes, adm. dir. i BNL

Om NHO Byggenæringen

NHO Byggenæringen

23 08 75 00http://www.byggenaringen.no

NHO Byggenæringen er en paraplyorganisasjon for 13 bransjer i byggenæringen som har over 3650 medlemsbedrifter og sysselsetter mer enn 76 000 ansatte. Vi ble etablert i 1997 og er i dag den tredje største landsforeningen i NHO.

NHO Byggenæringen organiserer industri og eiendomsbedrifter, samt utøvende håndverkere og entreprenører.

NHO Byggenæringen jobber for bedre rammebetingelsene til medlemsbedriftene samt tilbyr veiledning i kollektiv og individuell arbeidsrett, tilgang på prognoser og annen rådgivning.

Følg pressemeldinger fra NHO Byggenæringen

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NHO Byggenæringen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra NHO Byggenæringen