Bislett stadion får solcelleanlegg

Kultur- og idrettsbygg skal etablere 1100 m2 solcellepaneler på tribunetakene på Bislett Stadion for å produsere strøm til eget forbruk. Det vil kunne gi en årlig produksjon på cirka 150 000 kWh/år, noe som tilsvare 15% av de årlige el-behovene med tilsvarende reduksjon i utgifter.

Bislett Stadion skal få solcellepanel på stadiontaket. Illustrasjon: Asplan Viak

Som en del av Oslo kommunes satsning på miljø, blant annet gjennom energieffektivisering, så har Kultur- og idrettsbygg fått midler fra Klimafondet til å installere solcellepaneler på taket på Bislett stadion. Målet er å få på plass solcelleanlegget til Bislett Games 7. juni 2018.

– Vi er opptatt av å følge opp byrådets satsning på miljø. En måte å gjøre dette på er å få erfaring med bruk av solcellepaneler i våre anlegg, sier Eli Grimsby, administrerende direktør i Kultur og Idrettsbygg KF, i Oslo kommune.

Det valgte anlegget består av høyeffektive paneler som absorberer mest mulig sollys, og ergo produsere mest mulig strøm. Solcelle-modulene skal plasseres mellom takbjelkene på tribunetakene, og blir ikke synlige fra gateplan.

– Dette er ikke noe de besøkende vil legge merke til da solcellepanelene ikke vil være synlig fra gateplan. Samtidig er dette et anlegg for alle, som besøkes av både voksne og barn, og derfor vil vi inne på stadion installere en skjerm (på nordre vegg) som vil vise hva solcelleanlegget vil produsere av strøm. Det er en fin måte å formidle et budskap om mulighetene som finnes for å spare klimaet, avslutter Grimsby.

Kultur- og idrettsbygg har hatt ute en åpen tilbudskonkurranse hvor syv leverandører har gitt tilbud.

Kontrakten med leverandøren, Abmas Elektro AS, ble underskrevet mandag 26.03.

- Vi er stolte over å bli valgt som leverandør på dette prosjektet, og gleder oss til å ta fatt på arbeidet. Vi takker Kultur- og idrettsbygg for tilliten og ser frem til et godt samarbeid sier Jan Erik Johansen, daglig leder i Abmas Elektro AS.

Prosjektet gjennomføres som en totalentreprise og verdien på anskaffelsen er 3 000 000,-.

Tre nye kontraktspartnere skal møblere det nye Deichmanske hovedbibliotek9.2.2018 14:31Aktuelt

Kultur- og idrettsbygg Oslo KF har i dag inngått fire kontrakter på løst inventar med tre møbelsnekkerfirmaer. Kontraktene inneholder møblering av det nye Deichmanske hovedbibliotek i Bjørvika. – Dette er et unikt bygg med en kompleks infrastruktur som stiller høye krav til spesialtilpasninger og kreative løsninger. Vi har høye forventninger til leveransene fra våre kontraktspartnere, sier direktør Eli Grimsby i Kultur- og idrettsbygg.