NorgesGruppen

«Best før, ofte god etter»: NorgesGruppen støtter felles tilleggsmerking i bransjen

Del

Den norske matbransjen samler seg om en felles ordlyd for tilleggsmerking av produkter merket med «best før». Målet er å redusere matsvinnet.

NorgesGruppen har testet tilleggsmerking på utvalgte produkter i ett år, og intensiverer nå arbeidet.
- Vi støtter en felles ordlyd i bransjen. Våre kunder vil heretter finne «best før, ofte god etter» på flere produkter. Vårt mål er at alle egne merkevarer som er merket «best før», på sikt også skal merkes med «ofte god etter», sier konsernsjef Runar Hollevik i NorgesGruppen.

NorgesGruppen har mål om å halvere sitt matsvinn innen 2025, og å bidra til at forbrukerne enklere skal kunne redusere sitt svinn. Over 60 prosent av matsvinnet i Norge skjer i hjemmet, og «utgått på dato» er en av hovedårsakene til at vi kaster mat.
- Alt for mye spisbar mat går rett i søpla. Det er et samfunnsproblem og et miljøproblem som vi bidrar til å løse ved hjelp av ulike prosjekter. Ett av dem er å veilede kundene våre om at produkter også kan nytes etter «best før», og oppfordre dem til å se, lukte og smake, sier Hollevik.

UNIL, som produsent av NorgesGruppens egne merkevarer, var ute med pilot på tilleggsmerking i februar 2017. Siden har flere aktører testet ulike varianter og ordlyd.
- Vi har gjennom hele pilotperioden gjennomført flere større undersøkelser blant våre kunder, både i butikk og elektronisk. Veiledningen med ekstra merking og oppfordring til å bruke sansene har gjennomgående blitt godt mottatt, sier kvalitetsdirektør Inge Erlend Næsset i NorgesGruppen.
Han forteller at syv av ti mener at en tilleggsmerking gjør dem tryggere på å smake på et produkt etter at «best før» - dato er passert.
- I tillegg mener åtte av ti at det er enkelt å forstå forskjell på «best før» og en supplerende tekst. For å unngå forvirring, mener vi likevel det er riktig og viktig at bransjen samler seg om en, felles ordlyd, sier Næsset.

Oppfordringen om å bruke sansene, ved å se, lukte og smake vil også tydeliggjøres gjennom et symbol som kundene kan se igjen på produkter og i butikk for øvrig.

For mer informasjon, ta kontakt med:
kommunikasjonssjef bærekraft, Signe Bunkholt Sæter
tlf: 901 37 294
e-post: signe.seter@norgesgruppen.no

Bilder

Om NorgesGruppen

NorgesGruppen
NorgesGruppen
Karenslyst Allé 12-14
0213 OSLO

(+47) 24 11 31 00http://www.norgesgruppen.no

Våde kjedekonsepter står på hver dag for å gjøre morgendagens handel billigere og bedre, inspirere til gode matopplevelser, og bidra til grønne og sunne valgmuligheter.
Vi har ulike kjedekonsepter i det norske markedet; lavprisbutikker, supermarkeder og distriktsbutikker. Våre konsepter i dagligvare er KIWI, MENY, SPAR og Joker. Deli de Luca, MIX og Jafs er servicehandelskonseptene.

Ca. 1 800 dagligvarebutikker over hele landet, hvorav ca. 1 020 er kjøpmannseide, tilbyr mat- og drikkevarer fra hele spekteret av store internasjonale leverandører til norske lokale leverandører. Effektiv varelevering gjennom ASKO og et godt vareutvalg skal sikre kjøpmenn over hele landet et godt driftsgrunnlag.

NorgesGruppen sysselsetter 28 000 ansatte i egeneid virksomhet og nærmere 40 000 totalt når ansatte i kjøpmannseide butikker inkluderes.

Følg saker fra NorgesGruppen

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra NorgesGruppen på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra NorgesGruppen

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom