NorgesGruppen

«Best før, ofte god etter»: NorgesGruppen støtter felles tilleggsmerking i bransjen

Del
Den norske matbransjen samler seg om en felles ordlyd for tilleggsmerking av produkter merket med «best før». Målet er å redusere matsvinnet.

NorgesGruppen har testet tilleggsmerking på utvalgte produkter i ett år, og intensiverer nå arbeidet.
- Vi støtter en felles ordlyd i bransjen. Våre kunder vil heretter finne «best før, ofte god etter» på flere produkter. Vårt mål er at alle egne merkevarer som er merket «best før», på sikt også skal merkes med «ofte god etter», sier konsernsjef Runar Hollevik i NorgesGruppen.

NorgesGruppen har mål om å halvere sitt matsvinn innen 2025, og å bidra til at forbrukerne enklere skal kunne redusere sitt svinn. Over 60 prosent av matsvinnet i Norge skjer i hjemmet, og «utgått på dato» er en av hovedårsakene til at vi kaster mat.
- Alt for mye spisbar mat går rett i søpla. Det er et samfunnsproblem og et miljøproblem som vi bidrar til å løse ved hjelp av ulike prosjekter. Ett av dem er å veilede kundene våre om at produkter også kan nytes etter «best før», og oppfordre dem til å se, lukte og smake, sier Hollevik.

UNIL, som produsent av NorgesGruppens egne merkevarer, var ute med pilot på tilleggsmerking i februar 2017. Siden har flere aktører testet ulike varianter og ordlyd.
- Vi har gjennom hele pilotperioden gjennomført flere større undersøkelser blant våre kunder, både i butikk og elektronisk. Veiledningen med ekstra merking og oppfordring til å bruke sansene har gjennomgående blitt godt mottatt, sier kvalitetsdirektør Inge Erlend Næsset i NorgesGruppen.
Han forteller at syv av ti mener at en tilleggsmerking gjør dem tryggere på å smake på et produkt etter at «best før» - dato er passert.
- I tillegg mener åtte av ti at det er enkelt å forstå forskjell på «best før» og en supplerende tekst. For å unngå forvirring, mener vi likevel det er riktig og viktig at bransjen samler seg om en, felles ordlyd, sier Næsset.

Oppfordringen om å bruke sansene, ved å se, lukte og smake vil også tydeliggjøres gjennom et symbol som kundene kan se igjen på produkter og i butikk for øvrig.

For mer informasjon, ta kontakt med:
kommunikasjonssjef bærekraft, Signe Bunkholt Sæter
tlf: 901 37 294
e-post: signe.seter@norgesgruppen.no

Bilder

Om NorgesGruppen

NorgesGruppen
NorgesGruppen
Karenslyst alle 12-14
OSLO

(+47) 24 11 31 00http://www.norgesgruppen.no

Våre kjedekonsepter står på hver dag for å gjøre morgendagens handel billigere og bedre, inspirere til gode matopplevelser, og bidra til grønne og sunne valgmuligheter.

NorgesGruppen gir forbrukerne valgfrihet gjennom supermarkeder, distriktsbutikker og lavprisbutikker. I tillegg tilbyr MENY, SPAR og Joker netthandel. NorgesGruppen gir konkurransedyktige betingelser og sterke kjedekonsepter til kjøpmenn. Effektiv varelevering og et godt vareutvalg fra ASKO sikrer kjøpmenn over hele landet et godt driftsgrunnlag. NorgesGruppen sysselsetter over 27 000 medarbeidere i egeneid virksomhet og mer enn 40 000 totalt når ansatte i kjøpmannseide butikker inkluderes. Nøkkelverdiene til NorgesGruppen er ansvarlig, samarbeidsorientert og kundeorientert. Selskapet opererer i Skandinavia med hovedfokus i Norge.

Varene folk vil ha
NorgesGruppen fylte 20 år i 2020, men bygger på 150 års erfaring som grossist og detaljist. I dag er kjernevirksomheten engros- og detaljvirksomhet innenfor daglige forbruksvarer. Alle ledd i verdikjeden – fra innkjøp og produksjon, via distribusjon, til handlekurv – jobber mot ett og samme mål: å imøtekomme kundenes behov.

Leverer effektivt til alle deler av landet
NorgesGruppen har 1200 samarbeidspartnere som spenner fra store merkevareleverandører til små produsenter av lokalmat. Mangfoldet av leverandører gjør at vi kan tilby noe for enhver smak. Egne merkevarer fra selskapene UNIL, Joh Kaffe, Matbørsen og Bakehuset gjør vareutvalget i våre butikker unikt.

Til butikker for alle, der folk bor
NorgesGruppen har butikker for alle behov, enten det er lave priser, kvalitetsprodukter, raske løsninger eller inspirasjon til store matopplevelser. Vi har lavpriskjeden KIWI, supermarkedkjedene MENY og SPAR, og nærbutikkjeden Joker. Over halvparten av butikkene er eid av selvstendige kjøpmenn, og vi er tilstede
med butikker i 88 prosent av landets kommuner.

Følg pressemeldinger fra NorgesGruppen

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NorgesGruppen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra NorgesGruppen

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye