Utdanningsdirektoratet

Bedre karakterer i flere fag

Del
Årets avgangselever har litt bedre karakterer enn fjorårets kull, viser årets karakterstatistikk fra grunnskolen.

Årsaken til økningen på 0,4 grunnskolepoeng (se faktaboks) fra i fjor, er at karaktersnittet i flere standpunkt- og eksamenskarakterer har økt svakt. En økning på 0,4 grunnskolepoeng tilsvarer en økning i karaktersnittet fra 4,08 til 4,12. For det enkelt fag er det snittkarakteren til eksamen i matematikk som endrer seg mest fra i fjor, fra 2,9 til 3,3.

Finnmark har størst økning
Finnmark har hatt den største økningen, på 0,9 grunnskolepoeng, siden i fjor. En økning på 0,9 tilsvarer en økning i karaktersnittet fra fjorårets snitt på 3,92 til 4,01. Det er særlig jentene i Finnmark som bidrar til dette, med en oppgang på 1,5 grunnskolepoeng.

Kun 2 grunnskolepoeng skiller fylkene med høyest og lavest grunnskolepoeng i 2015-16, mot 2,6 i fjor. Elevene i Akershus har det høyeste snittet på 42,1 grunnskolepoeng.

Fakta:
- Når vi beregner grunnskolepoeng, summerer vi alle tallkarakterene i fagene (på en skala fra 1 til 6), både eksamen og standpunkt. Summen deles deretter på antall karakterer. Dette gjennomsnittet, med to desimaler, multipliseres med 10.

Her finner dere mer om karakterstatistikken:
http://www.udir.no/karakterer-i-grunnskolen-20152016

Nøkkelord

Kontakter

Om Utdanningsdirektoratet

Utdanningsdirektoratet
Utdanningsdirektoratet
Postboks 9359 Grønland
0135 Oslo

23 30 12 00http://www.udir.no

Utdanningsdirektoratet skal sikre at den nasjonale utdanningspolitikken iverksettes. Slik får barn, unge og voksne et barnehagetilbud og en opplæring av høy kvalitet. Vi er underlagt Kunnskapsdepartementet og har kontorer i Oslo, Tromsø, Molde og Hamar.

Følg pressemeldinger fra Utdanningsdirektoratet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Utdanningsdirektoratet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Utdanningsdirektoratet

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye