Bedre informasjon på skjermene våre
- For at dette skal bli best mulig har vi spurt de som reiser med toget om hvilke endringer de ønsker seg. Det har vært viktig for oss å ha med de som kjenner «reiseopplevelsen» på kroppen på lag, slik at vi kunne utvikle et best mulig produkt. Basert på konkrete tilbakemeldinger og brukertester har vi kommet frem til det nye utseendet på skjermene våre. Jeg er derfor veldig stolt av at vi nå får dette på lufta og er sikker på at det vil gi de som reiser med toget en enda bedre reiseopplevelse, sier Victor Hansen, direktør for Kunde- og trafikkinformasjon i Bane NOR.
Endringene vi gjør skal gjøre det lettere for de som reiser med toget å finne informasjon om sitt tog. Der vi tidligere har hatt et design som har tillatt lite og statisk informasjon, har vi nå mulighet til å gi mer informasjon. Vi har også gjort ikonene vi bruker ved endringer større, mer tydelige i tillegg til at informasjonen blir gitt på norsk og engelsk.
-Endringen blir spesielt merkbart når det oppstår avvik. Da blir det enklere for de som reiser å finne relevant informasjon om sitt tog, som sporendringer, endringer i avgangstid og innstillinger. Det er dessverre slik at det oppstår avvik i togtrafikken innimellom og da er det viktig at folk finner den informasjonen de trenger så raskt som mulig. Vi mener at den nye layouten kommer til å gjøre dette enklere for de som skal reise enn det er i dag, sier Hansen.
Del av en større helhet
Denne endringen er siste etappe i en større helhet. Gjennom mange år har Bane NOR jobbet med å forbedre kundeinformasjonen for de reisende på stasjonene, i apper, og på nettsider. Fra et system der all informasjon ble gitt manuelt, har vi automatisert kundeinformasjonen i alle flater. I tillegg er det lagt ned et stort arbeid i å merke plattformene på de største stasjonene på Østlandet, slik at vi kan legge til rette for en mer effektiv påstigning på toget.
Stemmen som gir informasjon over høyttalerne har også blitt fornyet. Gjennom grundige brukertester har vi funnet ut hvilken stemme og hvilket støynivå som fungerer best. Dette gjør at «stemmen» du nå hører på stasjonen er klarere og tydeligere enn før.
I løpet av de siste årene har vi også tatt nye, digitaleå steg gjennom appen «NÅ». Appen gir deg mulighet til å ta med stasjonsinformasjonen fra din stasjon i lomma. I tillegg til at du her får selve skjermene i lomma, kan du også få varslinger om ditt tog.
-Vi har kommet et langt stykke når det gjelder kundeinformasjon og håper de som reiser med toget merker en forbedring. Jeg er stolt av at vi har kommet så langt, men nå gjelder det å jobbe videre med videreutvikling og utvidet funksjonalitet. Til de som reiser med toget vil jeg bare si at vi brenner for at du skal få en enklere reisehverdag, og vi håper du vil fortsette å gi oss tilbakemeldinger. Det er verdifullt i arbeidet vi gjør for å forbedre informasjonen, avslutter Hansen.
Nøkkelord
Kontakter
Victor Hansen
Direktør for Kunde- og trafikkinformasjon i Bane NOR
Tlf: 482 04 167
E-post: victor.hansen@banenor.no
Bilder
Dokumenter
Om Bane NOR
Bane NOR er et statlig foretak med ansvar for den nasjonale jernbaneinfrastrukturen.
Foretaket har ansvaret for planlegging, utbygging, forvaltning, drift og vedlikehold av det nasjonale jernbanenettet, trafikkstyring og forvaltning og utvikling av jernbaneeiendom. Bane NOR har det operative koordineringsansvaret for sikkerhetsarbeidet og operativt ansvar for samordning av beredskap og krisehåndtering.
Bane NOR har om lag 3.500 ansatte og har hovedkontor i Oslo.
Følg pressemeldinger fra Bane NOR
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Bane NOR på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Bane NOR
Rekordhøy miljøscore i Drammen19.2.2024 09:41:29 CET | Pressemelding
«Excellent» står det med stor, grønn skrift i karakterboka til jernbaneutbyggingen i Drammen. Prosjektet har fått den beste miljøpoengsummen noensinne for et anleggsprosjekt i Norge.
Fornyer jernbanen for åtte milliarder – for å bedre punktligheten15.2.2024 09:32:29 CET | Pressemelding
En storsatsing på Bergensbanen skal gi et nytt strømanlegg til 1,9 milliarder kroner. Dette er ett av mange tiltak for å styrke jernbanen. Totalt bruker Bane NOR åtte milliarder til vedlikehold og fornyelse i 2024.
Arbeid på jernbanen i påsken14.2.2024 09:47:51 CET | Pressemelding
Færre tar toget når det er felles ferietid. Da bruker Bane NOR anledningen til å utføre arbeid i og ved jernbanesporet. Når togstrekninger stenges, må togene erstattes med buss.
Bane NOR lover bedre punktlighet for togene10.1.2024 10:00:00 CET | Pressemelding
I fjor var punktligheten for persontog 87,6 prosent. Det er under Bane NORs målsetting om at minst ni av ti tog skal være presise, og en liten nedgang fra 2022.
Anders Riiber er ny konserndirektør Virksomhetsstyring (CFO) i Bane NOR13.12.2023 08:00:00 CET | Pressemelding
Riiber kommer fra stillingen som sjef for Økonomiavdelingen i Forsvarsstaben, og begynner i Bane NOR 1. april neste år.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom