Bane NOR

Bedre informasjon på skjermene våre

Del

Fra 5. juni vil du se at Bane NOR har endret layout på informasjonen du får på skjermene på togstasjonene. Etter tilbakemeldinger fra de reisende ble det tydelig for oss at det trengs bedre og mer forståelig informasjon på våre tavler.

Fra nå vil informasjonen du finner på våre skjermer være mer intuitiv og enklere å forstå.
Fra nå vil informasjonen du finner på våre skjermer være mer intuitiv og enklere å forstå.

- For at dette skal bli best mulig har vi spurt de som reiser med toget om hvilke endringer de ønsker seg. Det har vært viktig for oss å ha med de som kjenner «reiseopplevelsen» på kroppen på lag, slik at vi kunne utvikle et best mulig produkt. Basert på konkrete tilbakemeldinger og brukertester har vi kommet frem til det nye utseendet på skjermene våre. Jeg er derfor veldig stolt av at vi nå får dette på lufta og er sikker på at det vil gi de som reiser med toget en enda bedre reiseopplevelse, sier Victor Hansen, direktør for Kunde- og trafikkinformasjon i Bane NOR.

Endringene vi gjør skal gjøre det lettere for de som reiser med toget å finne informasjon om sitt tog. Der vi tidligere har hatt et design som har tillatt lite og statisk informasjon, har vi nå mulighet til å gi mer informasjon. Vi har også gjort ikonene vi bruker ved endringer større, mer tydelige i tillegg til at informasjonen blir gitt på norsk og engelsk.

-Endringen blir spesielt merkbart når det oppstår avvik. Da blir det enklere for de som reiser å finne relevant informasjon om sitt tog, som sporendringer, endringer i avgangstid og innstillinger. Det er dessverre slik at det oppstår avvik i togtrafikken innimellom og da er det viktig at folk finner den informasjonen de trenger så raskt som mulig. Vi mener at den nye layouten kommer til å gjøre dette enklere for de som skal reise enn det er i dag, sier Hansen.

Del av en større helhet

Denne endringen er siste etappe i en større helhet. Gjennom mange år har Bane NOR jobbet med å forbedre kundeinformasjonen for de reisende på stasjonene, i apper, og på nettsider. Fra et system der all informasjon ble gitt manuelt, har vi automatisert kundeinformasjonen i alle flater. I tillegg er det lagt ned et stort arbeid i å merke plattformene på de største stasjonene på Østlandet, slik at vi kan legge til rette for en mer effektiv påstigning på toget.

Stemmen som gir informasjon over høyttalerne har også blitt fornyet. Gjennom grundige brukertester har vi funnet ut hvilken stemme og hvilket støynivå som fungerer best. Dette gjør at «stemmen» du nå hører på stasjonen er klarere og tydeligere enn før.

I løpet av de siste årene har vi også tatt nye, digitaleå steg gjennom appen «NÅ». Appen gir deg mulighet til å ta med stasjonsinformasjonen fra din stasjon i lomma. I tillegg til at du her får selve skjermene i lomma, kan du også få varslinger om ditt tog.

-Vi har kommet et langt stykke når det gjelder kundeinformasjon og håper de som reiser med toget merker en forbedring. Jeg er stolt av at vi har kommet så langt, men nå gjelder det å jobbe videre med videreutvikling og utvidet funksjonalitet. Til de som reiser med toget vil jeg bare si at vi brenner for at du skal få en enklere reisehverdag, og vi håper du vil fortsette å gi oss tilbakemeldinger. Det er verdifullt i arbeidet vi gjør for å forbedre informasjonen, avslutter Hansen.

Nøkkelord

Kontakter

Victor Hansen
Direktør for Kunde- og trafikkinformasjon i Bane NOR
Tlf: 482 04 167
E-post: victor.hansen@banenor.no

Bilder

Fra nå vil informasjonen du finner på våre skjermer være mer intuitiv og enklere å forstå.
Fra nå vil informasjonen du finner på våre skjermer være mer intuitiv og enklere å forstå.
Last ned bilde

Dokumenter

Om Bane NOR

Bane NOR
Bane NOR
Biskop Gunnerus' gate 14
0185 Oslo

05280http://www.banenor.no

Bane NOR er et statlig foretak med ansvar for den nasjonale jernbaneinfrastrukturen.

Foretaket har ansvaret for planlegging, utbygging, forvaltning, drift og vedlikehold av det nasjonale jernbanenettet, trafikkstyring og forvaltning og utvikling av jernbaneeiendom. Bane NOR har det operative koordineringsansvaret for sikkerhetsarbeidet og operativt ansvar for samordning av beredskap og krisehåndtering.

Bane NOR har om lag 4.500 ansatte og har hovedkontor i Oslo.

Følg saker fra Bane NOR

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Bane NOR på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Bane NOR

Bane NOR med intern rapport om Filipstad-ulykken: – Varsle oss dersom noen tar seg inn på sperrede jernbaneområder23.5.2019 19:00:00 CESTPressemelding

Togparkeringen på Filipstad i Oslo, der en ungdom døde og to ble alvorlig skadet den 24. februar i år, viser seg å ha vært oppsøkt av skoleungdom i lengre tid. Nå varsler Bane NOR flere tiltak for å forebygge ulykker og ber om at du varsler hvis du ser eller hører om ferdsel på jernbaneområder. Det kommer fram i en intern rapport som Bane NOR har utarbeidet etter Filipstad-ulykken.

Intern rapport om Filipstad-ulykken23.5.2019 11:07:12 CESTPresseinvitasjon

24. februar døde en ungdom og to ble alvorlig skadet etter å ha klatret på et tog inne på togparkeringsområdet på Filipstad i Oslo. Bane NOR møter foreldreutvalget på Ruseløkka skole torsdag ettermiddag for å legge frem konklusjoner fra en intern ulykkesrapport. De redaksjonene som er interessert kan få en kort presentasjon etter møteslutt, kl. 18.30 på Ruseløkka skole (4. etasje). Selve foreldreutvalgsmøtet er ikke åpent for media.

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom