Bedre hverdager for personer med demens

Personer med demens får nå bedre kundeservice i alle Boots apotek, takket være et samarbeid mellom Boots Norge og Nasjonalforeningen for folkehelsen. Sammen skal de to bidra til et mer demensvennlig samfunn.

Formålet med samarbeidet er å legge til rette for at medarbeidere i Boots apotek skal møte mennesker med demens med enda mer forståelse, respekt og støtte. På denne måten får mennesker med demens større muligheter til å være inkludert og kan delta i nødvendige hverdagsaktiviteter, som å gå på apoteket og få råd og hjelp til riktig legemiddelbruk.

Fra 18. september til 19. oktober vil Boots apotek ha et ekstra fokus på demens, oglle medarbeidere i 160 Boots apotek i hele landet har gjennomført opplæring for å kunne gi bedre kundeservice til personer med demens.

-Det er viktig å skape et samfunn som inkluderer alle. Vi i apotek har et ekstra ansvar som førstelinje i helsetjenesten, sier administrerende direktør i Boots Norge, Margrethe Sunde. – Vi kan gjøre mer med vår kompetanse og vårt helsepersonell, og ønsker å gjøre hverdagen bedre for personer med demens og deres pårørende. For oss er Nasjonalforeningen for folkehelsen en flott samarbeidspartner. De bidrar med ekspertkunnskap om demens til vårt helsepersonell slik at vi kan utvikle og forbedre oss sier Margrethe Sunde.

Flere med demens

Over 77 000 mennesker i Norge har demens og over halvparten av disse bor i sine egne hjem. Mange med demens opplever isolasjon og ensomhet, fordi samfunnet rundt ikke er tilstrekkelig tilrettelagt. Med ganske enkle tiltak i nærmiljøet vil de få større muligheter til å være mer aktive og selvhjulpne. I årene som kommer vil stadig flere få demens, og det er behov for å skape et mer demensvennlig samfunn.

Et mer demensvennlig samfunn handler om å møte personer med demens på en god måte. Gjennom at flere i samfunnet kan litt mer om demens, blir det lettere å leve med sykdommen. Resultatet er et vennligere samfunn for alle.

-   Vi er veldig glade for samarbeidet vi nå har inngått med Boots apotek, slik at samfunnet blir mer demensvennlig, sier Lisbet Rugtvedt, generalsekretær i Nasjonalforeningen for Folkehelsen.

Fakta om alders- og demensvennlige apotek:

•  Nordre Aker bydel ble i 2015 tildelt ansvaret for å være pilotbydel for alders- og demensvennlige byer og å utvikle en modell for alders- og demensvennlig bydel. I den forbindelse ble det innledet et samarbeid mellom bydelen, Nasjonalforeningen for folkehelsen og Boots apotek. Boots apotek Storo ble pilotapotek for alders- og demensvennlige apotek i 2016.
  • Boots Norge jobber for at alle Boots apotek skal bli alders- og demensvennlige. Alle apotekansatte skal gjennomføre en opplæringspakke og apotekene skal sikre at de har nok stoler og krykkeholdere i sine publikumsrom. I tillegg får alle Boots apotek får forstørrelsesglass som skal være tilgjengelige i publikumsrommet for kunder som har utfordringer med å lese liten skrift.

Thea Skyvulstad, kommunikasjonsrådgiver,
Nasjonalforeningen for folkehelsen tlf: 900 73 404, thsk@nasjonalforeningen.no

Anne Margrethe Aldin Thune, kommunikasjonsansvarlig,
Boots Norge, tlf: 95211768, a.thune@boots.no