Barnekreftforeningen gir rekordsum til forskning

Den store Facebookaksjonen i fjor engasjerte givergleden hos folk over hele landet. Sammen med flere gode støttespillere får den mye av æren når Barnekreftforeningen nå deler ut hele 25 millioner kroner til forskning på kreft hos barn og ungdom.

Foto: Andrè Clemetsen

Tildelingen av forskningsmidlene vil skje som en del av markeringen av ”Den internasjonale barnekreftdagen”, torsdag 15. februar. 11 sterke forskningsprosjekter fra hele landet vil motta støtte fra Barnekreftforeningen.

-Økt forskning på barnekreft er et viktig satsningsområde for Barnekreftforeningen og årets utdeling er en milepæl for foreningen. For første gang kan vi dele ut et så stort beløp til ulik forskning, forteller styreleder i Barnekreftforeningen, Elisabeth Fjukstad.

Det å bli rammet av barnekreft er hardt og brutalt. Familier opplever at deres barn gjennomgår en tøff behandling. Mange får store seneffekter og noen opplever det verst tenkelige utfallet, slik Fjukstad og hennes familie gjorde.

- Vårt mål er at ingen barn eller ungdommer skal få store seneffekter eller dør av kreft. Ny forskning gir oss ny og viktig kunnskap slik at vi kommer nærmere dette målet, sier Fjukstad.

Daglig leder i Barnekreftforeningen, Trine Nicolaysen, forteller at de har mottatt mange og gode søknader fra et bredt fagmiljø. Søknadene er behandlet og evaluert av en ekstern forskningsnemd, bestående av både anerkjente barneonkologer og forskere i Norden innenfor dette fagområdet.

Stor markering
Tildelingen vil foregå på Litteraturhuset i Oslo fra klokken 15.00. Forskere og samarbeidspartnere fra hele landet er invitert. Sigurd Sollien er konferansier og Gisle Børge Styve Trio bidrar med underholdning. I tilslutning til tildelingen inviterer Team Rynkeby, som er Barnekreftforeningens største samarbeidspartner, til en inspirerende markering av dagen med bl.a. film og foredrag.

Foto: Andrè Clemetsen

Om Barnekreft:

Hvert år får om lag 185 barn i alderen 0–18 år i Norge forskjellige former for kreft.

Barnekreft kan deles i tre nesten like store grupper:

• Leukemier
  • Hjernesvulster
  • Andre svulster

Hvilken behandling og hvor lang tid den varer, avhenger av hvilken kreftdiagnose barnet har. De fleste går gjennom tøffe og intense cellegiftkurer over flere måneder, og noen må i tillegg ha operasjoner/ og eller få strålebehandling. Mange av disse barna sliter dessverre med seneffekter på grunn av den tøffe behandlingen de har vært gjennom.

Selv om kreft er en meget alvorlig sykdom er det gode sjanser for å bli frisk ved mange av de vanligste kreftformene barn får.