Barnehagetilbudet til de minste barna dårligere enn forventet
Det viser de første hovedresultatene fra to store forskningsprosjekter ved Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA). Ved hjelp av internasjonale kvalitetsvurderingsverktøy har forskerne undersøkt og sammenliknet kvaliteten i 206 barnehagegrupper over hele Norge.
- Barnehagetilbudet til barn under 3 år er ikke så godt som vi trodde på forhånd. Undersøkelsen viser at barnehagesektoren står overfor flere utfordringer for å bedre barnehagetilbudet til de minste barna, sier forsker Elisabeth Bjørnestad ved HiOA.
Analysene som Bjørnestad sammen med forsker Ellen Os har gjennomført, viser at norske barnehager ligger omtrent på samme nivå som andre europeiske land.
- Kvaliteten i tilbudet til barn under tre år er på et middels nivå. Det er på tide å styrke kvaliteten. Det krever blant annet mer kunnskap om de minste barna, sier forsker Ellen Os ved HiOA.
Grunnleggende omsorg er god
Forskningsundersøkelsen viser at den grunnleggende omsorgen for barna er god. De ansatte er både nærværende og omsorgsfulle overfor barna. Barna får rom til å fremme egne meninger og tanker. Barnehagene ser dermed ut til å være tilpasset barnas behov og interesser.
Svakheter i stimulering av utvikling og språk
- De ansatte i barnehagene støtter imidlertid ikke like tydelig opp under barns nysgjerrighet og utvikling, for eksempel når det gjelder språklig, tankemessig, sosial, motorisk og kreativ utvikling, sier Bjørnestad.
Forskningen tyder på at det er størst forbedringsmuligheter i arbeidet med barna som gruppe og det å styrke positive relasjoner mellom barna.
Lite utstyr går ut over kvaliteten
Barnehagene har også lite utstyr og leker, og det som finnes er ofte utilgjengelig for barna, noe som begrenser barnas muligheter til inspirerende og lærerike erfaringer, påpeker forskerne.
Manglende leketøy og materiell kan begrense barnehagens tilbud av utviklingsfremmende aktiviteter og innhold.
Ikke god nok hygiene
Som også påpekt av Mattilsynet, viser funnene at barnehagene har betydelige utfordringer når det gjelder hygiene, og da spesielt håndvask.
Det er også et forbedringspotensial når det gjelder det overordnede tilsynet med barna til enhver tid, noe som kan ha sammenheng med barnehagenes romforhold og antall ansatte i gruppene.
Utdanning har betydning
Resultatene viser at ansatte med barnehagelærerutdanning er bedre og mer målrettet enn andre ansatte på å stimulere barnas språk og utvikling.
Høyere kvalitet i tradisjonelle barnehager
De siste årene har det vært store endringer i hvordan barnehagene er organisert. Utviklingen har gått fra små, stabile grupper til større og mer fleksible grupper og fra relativt små barnehager til større.
Her viser funnene at det er noe bedre kvalitet i barnehager med tradisjonelle barnegrupper enn i barnehager med fleksible grupper, som eksempel basebarnehager. Imidlertid finner ikke undersøkelsen kvalitetsforskjeller mellom offentlige og private barnehager.
Hvordan øke kvaliteten?
Forskerne påpeker at noen av svakhetene i norske barnehager som avdekkes i forskningsprosjektene, ganske lett kan rettes opp med enkle tiltak og bevisstgjøring, for eksempel å bedre hygienen.
Andre svakheter krever mer tid, ressurser og bevisstgjøring for å bedre kvaliteten. Her står både myndigheter, barnehagelærerutdanningene og barnehagesektoren overfor utfordringer som må løses til beste for små barn i barnehager.
Resultatene fra forskningsprosjektene blir presentert på konferansen «Bra nok? Perspektiver på kvalitet for barn under tre år i norske barnehager» som finner sted i Oslo 26. og 27. oktober..
Fakta
80 prosent av alle barn norske barn starter i barnehage mellom 1 og 2 år
Fra år 2000 og frem til i dag har andelen barn under tre år som har plass i barnehager økt med 42 prosentpoeng.
Fra 2015 er 35 prosent av alle barn i norske barnehager under 3 år
Om forskningsprosjektene
På oppdrag fra Kunnskapsdepartementet og Norges forskningsråd har to prosjekter fått 30 millioner kroner fra Norges forskningsråd. Prosjektene «Blikk for barn» (BfB) og «Gode barnehager for barn i Norge» (GoBaN) gjennomfører nå et prosjekt som undersøker kvaliteten i norske barnehager.
GoBaN følger i tillegg 1200 barnehagebarn født i 2011 og 2012 frem til de begynner på skolen. Dette er den største forskningssatsingen på barnehager noensinne i Norge. Foruten forskere fra Høgskolen i Oslo og Akershus deltar forskere fra Høgskolen i Buskerud og Vestfold, Universitetet i Stavanger, NTNU, Universitetet i Nordland og Universitetet i Tromsø i prosjektene.
------------------------------------
Pressekontakt:
Stig Nøra
Senior kommunikasjonsrådgiver
Tlf. 40247206
stig.nora@hioa.no
Nøkkelord
Kontakter
Kjersti ThoresenSenior kommunikasjonsrådgiver
Tel:+47 416 92 105kjersti.thoresen@hioa.noStig NøraSenior kommunikasjonsrådgiver
Forskningsformidling, mediekontakt
Bilder
Om OsloMet
OsloMet – storbyuniversitetet har cirka 22.000 studenter og 2.600 ansatte, og har studier i Pilestredet og på Kjeller.
OsloMet tilbyr et bredt spekter av høyere utdanning innen profesjonsrettede studier i Norge.
OsloMet er også en ledende leverandør av forskningsbasert kunnskap for velferdssamfunnet.
Følg pressemeldinger fra OsloMet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra OsloMet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra OsloMet
Flere vil bli sykepleiere – og stadig flere er menn26.4.2024 09:30:00 CEST | Pressemelding
Antall mannlige søkere øker med nesten femti prosent på sykepleierutdanningen i Oslo, viser årets søkertall for OsloMet.
Ny studie: Å jobbe i barnevernet påvirker den psykiske helsen22.4.2024 13:16:34 CEST | Pressemelding
49,5 prosent av ansatte i barnevernet opplevde emosjonelt stress på et nivå som indikerte at de kunne ha behov for profesjonell hjelp.
Fra frykt for "svenske tilstander" til utdanning for flerkulturelle unge15.4.2024 15:54:06 CEST | Pressemelding
26 april 2024, fredag inviterer OsloMet til et seminar der blant annet flerkulturelle unge snakker om utfordringer med å søke seg til høyere utdanning.
Ny studie: Foreldre som blir fratatt sine barn blir sosialt avvist og ekskludert8.4.2024 10:00:00 CEST | Pressemelding
Undersøkelsen viser også at foreldrenes reaksjoner etter en omsorgsovertagelse må bli forstått som sorg og ikke egenskapsforklares som mangler ved foreldrene.
Hvorfor skal universitetene samarbeide med arbeidslivet?11.3.2024 13:02:17 CET | Pressemelding
Hvordan kan samfunn og forskning lære av hverandre? Velkommen til seminar om erfaringene fra samarbeidet mellom OsloMet og Bydel Søndre Nordstrand.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom