Barn ellers – voksen i helsetjenesten

Man må være 18 år for å stemme, kjøre bil eller drikke alkohol. Men i helsetjenesten kan man få ansvar for egen sykdom fra man er 14 år.

I dag kan unge med diabetes helt ned til 14 årsalderen overføres fra barne- til voksenavdeling uten ekstra oppfølging. Da forventes det at de tar like mye ansvar for helsen som voksne. Ungdomstiden er i utgangspunktet en vanskelig periode hvor det skjer mye i livet.

– Det å ha en kronisk sykdom som man er ansvarlig for 24 timer i døgnet, 365 dager i året, gjør ikke ungdomstiden noe lettere, forteller leder i Ungdiabetes, Martine H. Lyslid.

Ungdiabetes mener at ungdom i helsetjenesten må få bedre oppfølging og mykere overgang til voksenavdelingen. Forskning viser at langtidsblodsukkeret øker mye i ungdomstiden, noe som kan få alvorlige konsekvenser senere i livet.  På barneavdelingen er det generelt oftere konsultasjoner, mens på voksenavdelingen forventes det at brukeren klarer seg mer på egenhånd.

Mange ungdommer føler seg alene med et stort ansvar når de flyttes over, sier Lyslid.

Støtte fra barneombudet

Ungdiabetes får støtte fra barneombudet, som mener barn bør bli på barneavdelingen helt til man blir myndig, og at overgangen deretter må planlegges og koordineres godt.

– Barn er barn til de er 18 år, sier barneombud Anne Lindboe.

– Vi hører mange historier om barn og unge som har hatt dårlige overganger fra barne-til voksenavdelinger. Mange opplever overgangen som veldig brå, og de føler seg overlatt til seg selv, sier Lindboe.

Barneombudet tror en strategi for ungdomshelse kan være en del av løsningen. Egne ungdomsråd ved sykehusene bør medvirke i utvikling av konkrete tiltak og tilbud.

– Det er på tide at vi etablerer ungdomshelse som egen helsegren også i Norge, sier hun.

Representanter fra Ungdiabetes står på Diabetesforbundets stand i gågata i Arendal torsdag 13. august fra 11.00- 17.00.

Fakta og informasjon om diabetes og Diabetesforbundet finner du på www.diabetes.no.

For spørsmål, kontakt Tea Kristiansen, kommunikasjonsrådgiver Diabetesforbundet – 93 86 87 69 tea.kristiansen@diabetes.no