ARBEIDSMANDSFORBUNDET STØTTER IKKE SKATTEFRADRAG FOR RENHOLD

Norsk Arbeidsmandsforbund registrerer at det i Dagens Næringsliv og i en rekke andre medier feilaktig fremkommer at forbundet støtter en innføring av en ordning med skattefradrag for renholdstjenester i private hjem (RUT).

Nestleder og fungerende leder i forbundet, Anita Johansen presiserer at dette ikke medfører riktighet og at dette spørsmålet heller ikke har vært organisatorisk behandlet i forbundets organer.

Utspillet tidligere i uken, som gav indirekte støtte til Virkes utredningsalternativ til regjeringsforhandlingene, er knyttet til behovet for en bredere gjennomgang og kartlegging av situasjonen når det gjelder renhold i private hjem. Vår kamp for en seriøs renholds bransje er rettet mot svart omsetning, arbeidstakers rettigheter og ulovlig organisert virksomhet, og ikke skattelettelser og profitt, sier Johansen.

Nestlederen avviser derfor kontant alle påstander fra bl.a Frp og andre i dagens aviser om at Norsk Arbeidsmandsforbund, støtter eller går inn for en slik ordning. Vi ønsker å ivareta våre medlemmers interesser gjennom en rettferdig fordelingspolitikk som gagner arbeidsfolk. Forbundet tar derfor avstand fra det politiske spillet som nå fremkommer i mediene, fra høyresiden og andre i norsk politikk, om at vi som LO forbund støtter skattelettelser, sier Johansen til slutt.

Anita Paula Johansen, nestleder: Mobil 94186190

Brede Edvardsen, forbundsekretær: Mobil 40011107

Trond Erik Thorvaldsen, kommunikasjonssjef: Mobil 48036788

Norsk Arbeidsmandsforbund organiserer renholdere i privat sektor i Norge.

Opplæringskrav for vektere utsettes på ubestemt tid28.11.2017 11:14:42Pressemelding

Dørvaktene rundt Youngstorget i Oslo avblåser streiken25.1.2017 09:29:07Pressemelding

Historisk mulighet til ordnede lønns- og arbeidsvilkår for dørvakter i Oslos uteliv18.1.2017 15:36:50Pressemelding

Youngstorvet Vertskap er et vaktselskap som i all hovedsak driver med dørvakttjenester til et tjuetalls utesteder rundt Youngstorget i Oslo. Dørvaktene i Youngstorvet Vertskap jobber kvelder, netter og helger for å holde Oslos uteliv trygt. Nå vil de ha ordnede lønns- og arbeidsforhold. Går ikke bedriften med på tariffavtale, blir det streik. Youngstorget har vært og er fortsatt en viktig plass for venstresiden, hvilket også gjør streiken for rettferdige lønns- og arbeidsvilkår til en viktig symbolsk kamp. -Store deler av utelivet i Oslo fremstår som kjent nærmest som et tarifftomt rom, med få unntak. Kravet fra de ansatte ved Youngstorvet Vertskap er derfor ikke bare viktig for dem personlig. Dette bidrar også til å sette søkelys på hele bransjen og nødvendigheten av uteliv som er ryddig med gode arbeidsforhold for de ansatte, konstaterer forbundsleder Erna Hagensen. Styret i selskapet har gjennom en rekke datterselskaper eierinteresser og styrerepresentasjon i noen av de samme uteste