Apotek 1 er vinner av Handelsprisen 2017

Apotekkjeden ble tirsdag kåret til årets handelsbedrift i 2017, etter en imponerende vekst- og lønnsomhet de siste årene.
Administrerende direktør Øyvind Winther mottar Handelsprisen på Handelskonferansen 2017.

Administrerende direktør i Apotek 1 mottok prisen på Virkes Handelskonferanse 19. September på Scandic Fornebu.

– Dette er fantastisk og gjør meg veldig stolt. Å vinne en slik prestisjetung pris som ikke bare er basert på vekst og lønnsomhet, men også omdømme, innovasjonsgrad og det at vi er et forbilde for andre kjedebedrifter gjør oss veldig glade og ydmyke, sier administrerende direktør for Apotek 1 Øyvind Winther.

Det var tøff konkurranse om den gjeve prisen, og både Vita og Megaflis var i finalerunden. Apotek 1 vant likevel helt opp, da de har utmerket seg i en bransje med stor konkurranse.

– Kjeden er både tradisjonsrik og veletablert, men de imponerer med en evne til å være nyskapende i møte med den nye virkeligheter, sier Vibeke Hammer Madsen, administrerende direktør i Hovedorganisasjonen Virke, som delte ut prisen til Winther.

Hun viser til at kjeden har vokst kraftig på rene handelsvarer, samtidig som de gjør det sterkt på tradisjonelle apotekvarer. Tidligere i år vant også Apotek 1 kundebarometeret for sin bransje, noe som også viser at kjeden har fått til å kombinere lønnsomhet med svært fornøyde kunder.

– For oss som jobber med mennesker og deres helse er det essensielt at kundens behov står i sentrum. Jeg tror at nøkkelen til vår suksess er nettopp at vi kan tilby dette gode og trygge kundemøtet, enten det er på apoteket, i nettapoteket eller i sosiale medier. Dette kundefokuset er alltid med oss når vi tar avgjørelser om Apotek 1s utvikling og fremtid, sier Winther.

Petter Varner årets retailleder

Ved siden av den prestisjetunge Handelsprisen, ble også to andre priser delt ut, årets retailleder og årets butikksjef. Førstnevnte var det den mangeårige lederen i Varner-kjeden Dressmann, Petter Varner, som stakk av med. Dressmann har over lang tid levert imponerende resultater, og feirer i år sitt 50-årsjubileum.

– Varner er kjent for å være en engasjert og inspirerende leder med beina på jorda og en misunnelsesverdig detaljkunnskap. Han er ikke bare et forbilde i sin egen bransje, men også en ledestjerne i både norsk og skandinavisk næringsliv, sier Vibeke Hammer Madsen, administrerende direktør i Virke.

Espen Stark årets butikksjef

Årets butikksjef, som deles ut i samarbeid med Rekrutteringsselskapet Impact, Markedsinfo og Retailmagasinet, gikk til rakettforskeren fra Tromsø som er butikksjef i Fargerike, Espen Stark. Han vant blant annet for sine evner til kreative påfunn i butikken som knytter gode forhold til både kunder og ansatte. Blant annet har han samarbeidet med lokalavisen for en morsom liveserie kalt ”se maling tørke”, og satt i gang ”hjemmekonsultasjoner” i forbindelse med maling, gulv, tapet og lignende.

Petter Varner mottar prisen for beste retailleder 2017.
Butikksjef i Fargerike Tromsø, Espen Stark, vant årets butikksjef 2017.

Juryer:

Årets retailleder og Handelsprisen:

• Frode Finsrud - Cappa
  • Gisle Sveva - Visma Retail