Åpning av VilVite-installasjoner på Bergen lufthavn Flesland i dag

Tirsdag 21. november åpnet Avinor og VilVite to interaktive eksperimenter for passasjerene i den nye terminalen på Flesland. Installasjonene passer for små og store som skal ut og reise.

Philip Corneliussen Onarheim (9), Martine Corneliussen Onarheim(6) og pilot i SAS Bjørn Erik Dahl avduket og innviet installasjonen Solfly.

Aslak Sverdrup, lufthavndirektør ved Bergen lufthavn Flesland, ønsket velkommen og fortalte at utgangspunktet for samarbeidet var at lufthavnen ønsket et engasjerende tilbud til barn. -Framtidens luftfart er elektrisk, og derfor passer installasjonen Solfly spesielt godt, fortalte Sverdrup, og fortsatte: - Allerede nå har et elektrisk fly med én person fløyet over Nordsjøen. Flere flyselskap sier at om bare 10 år vil elektriske fly være i rutetrafikk med 100 passasjerer, fortalte Sverdrup. –Derfor synes vi at installasjonen Solfly er svært relevant.

Svein Anders Dahl, daglig leder av VilVite, fortalte at de vanligvis åpner VilVite-installasjoner med smell og røyk.

-Det passer dårlig på flyplass, så derfor synes vi det var hyggelig å la barn og flypersonell få avduke installasjonene i stedet.

«Solfly», går ut på å få små modellfly til å bevege seg ved at man retter lysstråler fra speil mot solpanel på flyene. Jo mer lys, dess fortere går de små elektriske motorene.

«Genspleisen» og går ut på at man ved hjelp av et spesielt speil-oppsett kan sammenligne ansiktsuttrykk mellom to personer: er vi i slekt? Begge eksperimentene legger til rette for at flere personer kan samspille.

Begge installasjonene står ved gate B 20, like ved lekerommet på innland i den nye terminalen.