Volkswagen

Åpner forhåndsbestilling av Volkswagen ID.3 1ST

Del
Den 8. mai åpner Volkswagen for forhåndsbestilling av den nye modellen ID.3 1ST på Volkswagen Group Drive i Berlin. Løsningen åpnes samtidig i hele 29 land. Også norske kunder kan nå forhåndsbestille ID.3 1ST.
Helelektriske ID.3 1ST kan forhåndsbestilles fra og med 8. mai 2019
Helelektriske ID.3 1ST kan forhåndsbestilles fra og med 8. mai 2019

For Volkswagen er dette er en historisk begivenhet av flere grunner. Det er starten på en ny æra for Volkswagen med den helelektriske ID-familien når startskuddet går for ID.3 1ST.  Den blir første modell fra Volkswagen Groups MEB-plattform. Dessuten er det første gang Volkswagen lanserer en løsning for forhåndsbestilling i så mange markeder samtidig.

Volkswagen forplikter seg til Parisavtalen (Paris Climate Agreement), og er i gang med en omfattende omlegging til bærekraftig mobilitet med sin elbiloffensiv. Investeringene innen elektrisk mobilitet påbeløper seg til hele 9 milliarder Euro. Kommende Volkswagen ID.3 blir første serieproduserte modell som er produsert klimanøytralt. Volkswagen planlegger å levere mer enn 10 millioner elbiler i løpet av de neste 10 årene.

ID.3 1ST spesifisert for Norge

Samtidig med at Jürgen Stackmann, styremedlem og øverste leder for salg- og marketing i Volkswagen, offisielt setter i gang forhåndsbestillingsløsningen i Berlin, åpnes det også for forhåndsbestilling i en egen løsning utviklet av den norske importøren.

- Interessen for Volkswagen ID. har vært enorm siden den første konseptutgaven ble vist i 2016. Norge er et foregangsmarked for elektrifisering og endelig kan vi åpne for forhåndsbestilling av den nye ID.3 1ST. Vi har store forventninger til ID.3 1ST, som er første modell ut av en hel familie elbiler fra Volkswagen, sier Harald Edvardsen-Eibak, direktør for Volkswagen i Norge.

Den norske løsningen for forhåndsbestilling åpner onsdag 8. mai klokken 13.10. Kundene kan med denne nettbaserte løsningen forhåndsbestille nye ID.3 1ST og dermed sikre seg et av de første eksemplarene gjennom en plass i bestillingskøen.

Produksjonen av ID.3 1ST starter opp i november 2019 og utleveringer starter i midten av 2020. Spesialmodellen Volkswagen ID.3 1ST vil leveres med et batteri med 58 kWh nettokapasitet (62kWh brutto) og med en estimert rekkevidde på inntil 420 km målt etter den nye WLTP-testsyklusen. Det er forventet at det er denne varianten som blir volummodellen av ID.3.

ID.3 1ST blir en spesialmodell ferdig spesifisert i tre ulike utstyrsversjoner, skreddersydd for det norske markedet. Fire farger blir tilgjengelig. Alle utstyrsversjonene er riktig utstyrte modeller.  ID.3 Plus får i tillegg IQ Light (oppgraderte LED-lys), samt to-farget eksteriør og andre interiørdetaljer. For ID.3 Max følger panorama soltak og innovative løsninger som AR head-up display med.

Startprisen for ID.3 1ST blir i underkant av 40.000 Euro i Tyskland. På bilutstillingen i Frankfurt (IAA) i september blir det verdenspremiere på den produksjonsklare versjonen av bilen. Etter IAA blir endelige priser kjent, og da vil også priser for Norge bli tilgjengelig. Da vil alle som har forhåndsbestilt ID.3 1STkunne fullføre sitt kjøp. 

- Vår første elektriske modell vil passe utmerket for det norske markedet, ikke minst på grunn av rekkevidde, god innvendig plass og en konkurransedyktig pris i sitt segment. Vi vil kontinuerlig holde våre kunder orientert om ID.3 1ST, slik at de blir bedre kjent med produktet frem mot lanseringen i 2020, sier Edvardsen-Eibak.

På Volkswagens nettside (https://www.volkswagen.no/elbil/no/id-modellserien/id.html) kan interesserte forhåndsbestille bilen. Beløpet er på 10.000 kroner, og refunderes i sin helhet dersom man ønsker å kansellere forhåndsbestillingen. Antall biler er begrenset.

Volkswagens helt nye nettside om ID. (https://www.volkswagen.no/elbil/no.html) vil alltid ha siste oppdaterte informasjon om ID.

Norge regnes som et av de viktigste markedene sammen med Tyskland, Nederland, Frankrike, England og Østerrike. Volkswagen planlegger å utlevere mer enn 100.000 gjennomsnittlig per år av nye ID.3.

Navnestrategi

ID. står for intelligent design, identitet og visjonær teknologi. ID.3 er første modell ut i ID.-familien. Jürgen Stackmann forklarer at 3-tallet står for det interne prosjektnavnet til biler i kompaktklassen, samt at det gir rom for utvidelse, både nedover og oppover i rekkene. Han legger til at det vil komme mange flere modeller de neste årene. ID.3 står dessuten for den tredje milepælen i selskapets historie etter Bobla og Golf.

Dimensjoner

ID.3 blir i størrelse som en Golf på utsiden og har rommeligheten i kupéen til en større bil, grunnet fleksibiliteten til MEB-plattformen. Den er kompakt og praktisk for kjøring i byen og samtidig romslig nok til å dekke familiens viktigste behov. 

CO2-nøytral produksjon

Omfattende investeringer gjør Volkswagen ID. til den første serieproduserte modellen som vil bli produsert klimanøytralt. 

I produksjonen av ID. gjennomgår Volkswagen hele verdikjeden for å redusere eller -unngå helt, CO2-utslipp. Battericellene blir produsert i Europa, og den nødvendige energien kommer fra grønne energikilder. Videre innsparingspotensial undersøkes for tiden sammen med leverandører, i hele leveringskjeden, helt tilbake til utvinningen av råstoff. Uunngåelige utslipp i produksjonen blir kompensert for gjennom sertifiserte klimaprosjekter, slik at hele produksjonen av ID. blir CO2-nøytral ved lanseringen.

I Tyskland har Volkswagen opprettet datterselskapet Elli, som skal levere bærekraftige energi- og ladeløsninger under merkenavnet Volkswagen Naturstrom®. I tillegg er Volkswagen en av partnerne bak hurtigladenettverket IONITY, som vil gi grønn strøm, der det er tilgjengelig, i rundt 400 ladestasjoner langs europeiske motorveier. Eierne av ID. vil med bruk av fornybar energi bidra til at ID. forblir klimanøytral gjennom livsløpet.

Volkswagens ambisiøse satsing på ID.-familien

Volkswagens ambisjon er å tilby prisgunstige elbiler med lang rekkevidde til millioner av mennesker. Lanseringen av den første ID.-modellen er i 2020. ID.-familien baserer seg på den innovative elbilplattformen MEB, og vil tilby elbiler i ulike segmenter.

Hittil har seks konseptbiler blitt presentert: ID. (kompaktklassen), ID. BUZZ (flerbruksbil), ID. CROZZ (SUV), ID. VIZZION (sedan), ID. BUGGY (beach buggy) og ID. ROOMZZ (stor SUV). I 2020 lanseres ID. og en ID. SUV, mens den folkevognbuss-inspirerte ID. BUZZ og den nyskapende sedanmodellen ID. VIZZION lanseres i 2022. ID. ROOMZZ er planlagt til år 2021 med start i Kina. Med konseptbilen ID. BUGGY viser Volkswagen frem en ny type konsept som også åpner opp MEB-plattformen for eksterne produsenter. Dessuten har løpsbilen ID. R blitt vist og testet med suksess.

ID.3-familiens modeller kanpå et senere tidspunkt konfigureres med ulike batteristørrelser for en rekkevidde fra 330 km til 550 km, etter den nye testsyklusen WLTP.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Helelektriske ID.3 1ST kan forhåndsbestilles fra og med 8. mai 2019
Helelektriske ID.3 1ST kan forhåndsbestilles fra og med 8. mai 2019
Last ned bilde
Bilde av nettsiden for forhåndsbestilling av nye ID,3 1ST.
Bilde av nettsiden for forhåndsbestilling av nye ID,3 1ST.
Last ned bilde

Lenker

Om Volkswagen

Volkswagen
Volkswagen
Frysjaveien 31b
0609 Oslo

240 33 300http://www.vw.no

Volkswagen er Norges mest kjøpte bilmerke, og det for niende året på rad i 2018. Volkswagen har modeller for enhver smak, og ligger helt i tet når det gjelder teknologi, sikkerhet og miljø. Volkswagen er ledende på ladbare biler i Norge med sine elbiler og ladbare hybrider. Globalt skal Volkswagen bli verdensledende innen elektrisk mobilitet, med en produksjon på en million elbiler fra 2025.

Besøk oss gjerne på:

https://www.volkswagen.no/no.html

https://moller.no/no/nyhetsrom

https://www.volkswagen-newsroom.com/en

https://www.volkswagenag.com/

Følg pressemeldinger fra Volkswagen

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Volkswagen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Volkswagen

ID.7-konkurranse tar av – nå dobler Volkswagen premien29.4.2024 10:30:00 CEST | Pressemelding

5.000 ID.7-gensere ble revet bort på under én uke, og genser-konkurrentene har allerede den første uken gått en distanse tilsvarende to og en halv runde rundt jorda. Nå utvider Volkswagen konkurransen, slik at flere kan være med, og dobler premien slik at to ID.7 skal deles ut til to heldige vinnere. – På denne måten får alle som ønsker bli med i konkurransen, samtidig som de som var først ute og sikret seg gensere, har spesielt gode vinnersjanser, sier markedssjef Dan Ruben Johansen.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye