Amerikansk villmarksguide lærer samisk overlevelsesteknikk i ny tv-serie

I forbindelse med hans nye tv-serie, «Villmarkens mann», besøkte amerikaneren Hazen Audel Finnmark for å lære samisk overlevelsesteknikk og gjete rein. Serien har norgespremiere torsdag 14. januar på National Geographic Channel.
Den amerikanske overlevelsesinstruktøren og villmarkguiden, Hazen Audel, besøkte Finnmark i påsken 2015 for å lære mer om samefolkets arktiske livsstil. Her avbildet ved lavvoen hvor han tilbrakte de fleste nettene. Foto: National Geographic Channels/Stuart Trowell.

I månedsskiftet mars-april besøkte overlevelsesinstruktør og villmarksguide, Hazen Audel, Finnmarksvidda i forbindelse med innspillingen av hans nye tv-serie «Villmarkens mann». Reineieren Isak Mathis Triumf fra Kautokeino ga amerikaneren en innføring i samefolkets arktiske livsstil og tradisjoner. Deretter fikk Audel i oppdrag å finne og levere en reinflokk på 200 dyr til sommerbeitet – en tur som tok seks dager.

- Samiske gjetere er Nordens cowboyer, hvor de beskytter et stort antall dyr over lange og utfordrende distanser, forteller Audel i episoden.

Forsvunne rein og snøstorm

I motsetning til dagens drift beveget han seg til fots med en 90 kilo tung pulk. Underveis måtte Audel kjempe mot bitende kulde og snøstorm, mangel på mat og en reinflokk som stakk av. I episoden benytter overlevelsesinstruktøren seg av samiske teknikker og tradisjonelt utstyr for å gjennomføre oppdraget; hvor han setter opp lavvo, fanger lederoksen med lasso og spiser lav i mangel på annen næringsrik føde.

Fikk en kulinarisk opplevelse

Under oppholdet ble Audel introdusert for lokale råvarer, som frokost bestående av kaffe med reinsdyrtunge og proteinrike blodpannekaker. Han satt opp snare for å jakte rype og lærte å flå en reinkalv som var angrepet av gaupe – hvor kjøttet falt godt i smak hos amerikaneren.

Hazen Audels nordiske eventyr har premiere 14. januar klokka 22.00 på National Geographic Channel.

Om Villmarkens mann

I den nye tv-serien «Villmarkens mann» besøker overlevelsesinstruktør og villmarksguide, Hazen Audel, urbefolkninger bosatt på noen av de mest ekstreme stedene på jord. I løpet av oppholdet får han et unikt innblikk i gamle tradisjoner og ekstraordinære overlevelsesteknikker, før han skal teste ferdighetene i et oppdrag helt alene. I løpet av serien reiser amerikaneren på eventyr til alle verdenshjørner, hvor han befinner seg omringet av krokodiller i Papa New Guinea, svettende i den brennende Saharaørkenen og nedfryst på Himalayas høyder.

Last ned bilde
Amerikaneren Hazen Audel ble introdusert for en rekke lokale råvarer under oppholdet på Finnmarksvidda – som blodpannekaker og rype, hvor begge deler falt i smak. Foto: National Geographic Channels/Stuart Trowell.
Last ned bilde
Ved hjelp av ledersimlen var Audel i stand til å gjete en reinflokk på 200 dyr til sommerbeite. Foto: National Geographic Channels/Stuart Trowell.
Last ned bilde
Hazen Audel fikk opplæring i lassokasting, for så å fange ledersimlen på første forsøk. Foto: National Geographic Channels/Stuart Trowell.
Last ned bilde
I motsetning til dagens drift beveget Audel seg til fots, hvor han dro en 90 kilo tung pulk. Foto: National Geographic Channels/Stuart Trowell.
Last ned bilde
Amerikaneren fanget ledersimlen ved hjelp av lasso. Uten den hadde han ikke vært i stand til å finne og lede flokken på 200 dyr. Foto: National Geographic Channels/Stuart Trowell.
Last ned bilde
Første natten Hazen Audel var alene på vidda sov han i en snøhule. Resterende netter satt han opp lavvo. Foto: National Geographic Channels/Stuart Trowell.
Last ned bilde
Den amerikanske overlevelsesinstruktøren og villmarkguiden, Hazen Audel, besøkte Finnmark i påsken 2015 for å lære mer om samefolkets arktiske livsstil. Foto: National Geographic Channels/Stuart Trowell.
Last ned bilde
På siste etappe utnyttet amerikaneren styrken til dyret, som kan nå en fart opp mot 60 km/t. Foto: National Geographic Channels/Stuart Trowell.