Agder Energi resultat pr. 1. kvartal

Agder Energi hadde i første kvartal 2018 et driftsresultat i henhold til god regnskapsskikk (GRS) på 703 millioner kroner. Tilsvarende tall for 2017 var 614 millioner kroner. Resultat etter skatt (GRS) ble 246 millioner kroner (2017: 302 millioner kroner).

- Kvartalet er preget av god drift og gode resultater fra vannkraftvirksomheten med høyere oppnådde priser enn i fjor og fortsatt høy produksjon. Det kraftige snøværet i januar og februar forårsaket en omfattende feilsituasjon for nettselskapet vårt, og det førte til en betydelig resultatnedgang for denne delen av virksomheten. Flere av våre kunder opplevde dessverre langvarige strømbrudd, og vi har nå fullt fokus på å sette i verk flere tiltak for å øke leveringssikkerheten til kundene våre, sier konsernsjef Tom Nysted.

Agder Energi hadde driftsinntekter (IFRS*) i 1. kvartal på 3 321 mill. kr (2 808 mill. kr). Konsernets driftsresultat (IFRS) ble 383 mill. kr (649 mill. kr). Hovedforskjellen mellom resultater rapportert i henhold til GRS og IFRS er at verdiendringer på urealiserte kraft-, valuta- og rentekontrakter inngår i IFRS. I 1. kvartal påvirket disse effektene resultat etter skatt med -218 mill. kr (34 mill. kr). Justert for disse effektene er IFRS-resultatet etter skatt (majoritetens andel) 289 mill. kr (291 mill. kr).

Vannkraftproduksjonen i 1. kvartal var 3 052 GWh (2 708 GWh). Gjennomsnittlig spotpris (område NO2) var 36,1 øre/kWh (27,8 øre/kWh), en oppgang på 30 %.

Lavt sykefravær
Konsernet har hatt et lavt sykefravær de seneste årene, og sykefraværet i kvartalet ble 4,0 % (3,7 %). Det 12 måneder rullerende sykefraværet var 3,5 % (3,5%).

Utsiktene fremover
Årskontraktene i terminmarkedet indikerer høyere priser for 2018 enn for 2017. Ved utgangen av kvartalet hadde konsernet en noe lavere ressursbeholdning (vann og snø) enn normalt. Med en normal ressurstilgang fremover forventer Agder Energi også en relativt høy vannkraftproduksjon og energiomsetning i 2018.

Resultatet i nettselskapet er i 1. kvartal preget av betydelige merkostnader knyttet til feilretting, kompensasjoner og KILE i forbindelse med det kraftige snøfallet i januar. Det forventes derfor et vesentlig lavere resultat for nettselskapet i 2018. Agder Energi Nett investerer årlig 400 mill. kr i nettet for å sikre leveringskvalitet til kundene. Dette vil ytterligere intensiveres i de mest utsatte områdene.

Les mer: Kvartalsrapport 01-18 eller engelsk versjon Quarterly report 01-18

Tom Nystedkonsernsjef

KRONIKK: Hva er realitetene vedrørende strømutfallene på Sørlandet?23.2.2018 14:05Kronikk

Strømsituasjonen i Agder har vært svært utfordrende denne vinteren og vi vil på det sterkeste beklage den ulempen som dette har medført for våre kunder. I tiden fremover vil det bli iverksatt flere ekstraordinære tiltak for å forbedre forsyningssikkerheten i de mest utsatte områdene. I etterkant av strømbruddene har det kommet mange påstander fra ulike hold, og vi ønsker å informere om hva som er realitetene.