ACCIONA skal levere fornybar energi til UNILEVER

ACCIONAs salg av fornybar energi til storbedriftsmarkedet er i sterk vekst, og selskapet har per i dag over 500 leverandørkontrakter

ACCIONA Energy øker sin bedriftsportefølje gjennom en kontrakt med Unilever i Spania i 2018.

Kontrakten med det multilaterale industrikonsernet er på 23 gigawattimer årlig, og skal dekke Unilevers strømforbruk i Spania.

Som med all energi fra ACCIONA vil strømmen som leveres til Unilever være 100 % fornybar, med sertifisering fra de spanske konkurranse- og markedsmyndighete CNMC. Fornybar energi i en leveranse av denne størrelsen vil bidra til å redusere utslipp fra kullkraftverk med ca. 22 100 tonn CO2.

“Vi er veldig glade for at et så viktig selskap som Unilever har valgt ACCIONA, og ser frem til å samarbeide med dem for å redusere deres karbonavtrykk i tråd med næringslivets målsetninger globalt," sier Santiago Gómez Ramos, direktør for ACCIONA Green Energy Developments.

5,000 GWh i 2017

Med denne kontrakten styrker ACCIONA sin posisjon ytterligere overfor storkunder i det spanske markedet, der ACCIONA allerede er en nøkkelaktør. I 2017 leverte selskapet rundt 5 000 GWh til dette markedssgmentet, og for inneværende år forventer ACCIONA en økning på over 18 %.

ACCIONAs bedriftsklientportefølje inneholder nå mer enn 500 selskaper og institusjoner fra en rekke sektorer i Spania og Portugal. Disse inkluderer blant annet Telefónica, Repsol Polímeros, Coca Cola European Partners, RTVE, Agrolimen, Freixenet, Bimbo, Merck, Danone og Basf, Prado, museene Reina Sofía og Thyssen-Bornemisza og en rekke sykehus i Madrid-regionen.

Utenfor den iberiske halvøy er selskapet også storleverandør av fornybar energi til bedriftskunder, og har langsiktige kraftkjøpsavtaler med store selskaper som Cemex (Mexico) Google og Falabella (Chile) i et forretningssegment som forventes å se en betydelig vekst de kommende årene.

ACCIONA er et spansk entreprenør- og energiselskap med 33 000 ansatte fordelt på virksomhet i mer enn 30 land. Selskapets infrastrukturdivisjon er totalleverandør av store, komplekse infrastrukturprosjekter innen transport (vei, bane, havner, broer, tuneller) vannforsyning og kraftproduksjon. ACCIONAs energidivisjonen planlegger, designer, bygger og driver ulike fornybarprosjekter, både egne og for tredjepart, og selger også fornybar kraft i markedet.

I Norge er ACCIONA tilstede gjennom sin infrastrukturdivisjon. Som en del av et Joint Venture med det italienske entreprenørselskapet Ghella, ble ACCIONA i 2015 tildelt hoveddelen av tunnelarbeidet på Follobanen, det største samferdselsprosjektet i Norge.