a-ha holder pressekonferanse i Berlin sammen med Jo Nesbø

a-ha inviterer til pressekonferanse på den norske ambassaden i Berlin tirsdag 12. september.

Anledning er utgivelsen av deres «MTV Unplugged - Summer Solstice» 6. oktober, som vil bli gitt ut som album, DVD og BLU-RAY. Alt dette kan forhåndsbestilles allerede nå.

Programmet er som følger:

11:00:              Dørene åpner

12:00-12:25:  Forhåndsvisning av smakebiter fra Summer Solstice

12:25-12:30:  Foto

12:30-13:00:  Samtale med Jo Nesbø om MTV Unplugged prosjektet

13:00-13.15:  Åpen runde med spørsmål

Adresse: Den Norske Ambassaden, Rauchstrasse 1, 10787 Berlin.

Hvis du ønsker å dra på pressekonferansen, send en mail til jarl.nymo@umusic.com så fort som mulig.

Torsdag 22. og fredag 23. juni fyltes Øygardshallen på øya Giske utenfor Ålesund med kjente toner i en helt ny drakt. a-ha gjorde, som del av den sagnomsuste konsertserien MTV Unplugged, to svært intime konserter i et helt nytt format, der publikum fikk muligheten til å oppleve et a-ha i akustisk tapning. For første gang.

De rundt 250 tilskuerne som fikk plass i Øygardshallen fikk i tillegg se duetter med blant andre Ingrid Helene Håvik fra Highasakite, Lissie og Ian McCollouch.

MTV Unplugged var et banebrytende konsept da det ble introdusert for tv-seerne i 1989, og har siden sendt historiske konserter med blant andre Nirvana, Eric Clapton, Jay-Z, Adele, Bob Dylan og The Cure. For a-ha, som slo igjennom i MTVs gullalder med videoer som "Take on Me" og "The Sun Always Shines on TV", var Unplugged-konsertene en ring som sluttes, og samtidig en mulighet til å oppleve bandets materiale med nye ører.

– Tiden farger ofte innspillinger, så disse konsertene ble en måte å gjenoppdage deler av låtkatalogen vår på, både for publikum og oss selv. En nedstrippet versjon av a-ha, der låtskrivningen forhåpentligvis trådte enda tydeligere frem. Det var svært gledelig å møte publikum på så nært hold, sier Magne Furuholmen.

Bandet ble akkompagnert av trommeslager Karl Oluf Wennerberg, bassist Even Ormestad, pianist Morten Qvenild, arrangør og multiinstrumentalist Lars Horntveth og en strykertrio bestående av Madeleine Ossum, Tove Margrethe Erikstad og Emilie Heldahl Lidsheim.

Blant instrumentene på scenen fantes cembalo, celeste, harpsichord, pumpeorgel og en rekke andre akustiske lydkilder. Bandet har forberedt seg i studioet Ocean Sound Recordings på øya, et lydstudio som de siste årene har satt Giske på det musikalske verdenskartet.

Filmens settliste er som følger:

1. This Is Our Home

2. Lifelines

3. I’ve Been Losing You – featuring Lissie

4. Analogue  (All I Want)

5. The Sun Always Shines on TV – featuring Ingrid Helene Håvik

6. A Break In The Clouds

7. Foot Of The Mountain

8. Stay On These Roads

9. This Alone Is Love

10. Over The Treetops

11. Forever Not Yours