a-ha gjør MTV Unplugged

a-ha trer inn i konsertserien MTV Unplugged med to opptredener på Giske.

Torsdag 22. og fredag 23. juni fylles mathallen på øyen Giske utenfor Ålesund med kjente toner i en helt ny drakt. a-ha gjør, som del av den sagnomsuste konsertserien MTV Unplugged, to svært intime konserter i et helt nytt format, der publikum får muligheten til å oppleve et a-ha i akustisk tapning. For første gang. En rekke gjester vil også ta del i konsertene, som filmes i sin helhet.

MTV Unplugged var et banebrytende konsept da det ble introdusert for tv-seerne i 1989, og har siden sendt historiske konserter med blant andre Nirvana, Eric Clapton, Jay-Z, Adele, Bob Dylan og The Cure. For a-ha, som slo igjennom i MTVs gullalder med videoer som "Take on Me" og "The Sun Always Shines on TV", er Unplugged-konsertene en ring som sluttes, og samtidig en mulighet til å oppleve bandets materiale med nye ører.

Tiden farger ofte innspillinger, så disse konsertene blir en måte å gjenoppdage deler av låtkatalogen vår på, både for publikum og oss selv. En nedstrippet versjon av a-ha, der låtskrivningen forhåpentligvis vil tre enda tydeligere frem. Vi gleder oss veldig til å møte publikum på så nært hold, sier Magne Furuholmen.

Konsertenes settliste er en nøye utvalgt blanding av velkjente hit-låter, spor som ikke så ofte tidligere har blitt fremført live og et par overraskelser i form av coverlåter. I tillegg skal to helt nye sanger fremføres for første gang. Den prominente gjestelisten består av Ingrid Håvik fra Highasakite, soulsangeren Alison Moyet, Echo & The Bunnymen-vokalist Ian McCulloch og den lovpriste singer/songwriter-en Lissie, som alle vil fremføre a-has musikk.

Bandet forsterkes dessuten av trommeslager Karl Oluf Wennerberg, bassist Even Ormestad, pianist Morten Qvenild, arrangør og multiinstrumentalist Lars Horntveth og en strykertrio bestående av Madeleine Ossum, Tove Margrethe Erikstad og Emilie Heldahl Lidsheim. Blant instrumentene på scenen vil man finne cembalo, celeste, harpsichord, pumpeorgel og en rekke andre akustiske lydkilder. Bandet har forberedt seg i studioet Ocean Sound Recordings på øya, et lydstudio som de siste årene har satt Giske på det musikalske verdenskartet.

I kjent MTV Unplugged-stil fremføres konsertene foran et lite publikum i intime omgivelser. Mathallen på Giske er for anledningen modifisert med en spesialdesignet produksjon og audiovisuelle justeringer slik at de 300 tilskuerne skal få oppleve a-ha på så nært hold som mulig – i en klassisk konsertopplevelse som vil bli til både film og album. Albumet gis ut på Universal den 13. oktober, 2017.

På nyåret 2018 vil a-ha følge opp med en akustisk turné i Europa, datoer er som følger:

23. januar                   Stuttgart, Schleyerhalle

24. januar                   Frankfurt, Festhalle

26. januar                   Hannover, TUI Arena

27. januar                   Leipzig, Leipzig Arena

29. januar                   Berlin, Mercedes-Benz Arena

30. januar                   Hamburg, Barclaycard Arena

2. februar                   Wien, Stadthalle

3. februar                   Munchen, Olympiahalle

5. februar                   Zurich, Hallenstadion

6. februar                   Køln, Lanxess Arena

9. februar                   Oslo, Oslo Spektrum