9 av 10 nordmenn: VAR-dømming gir flere korrekte avgjørelser i Premier League
- Videodømming har vært omstridt i flere mesterskap, men nordmenn er tydeligvis av samme oppfatning som oss i Klarna. Det skal være lov å tenke seg om før man tar en endelig avgjørelse, og det skal være lov å angre seg – enten det er på fotballbanen eller ved kjøp på nett, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.
I en representativ undersøkelse* Klarna har fått utført av YouGov blant 1002 nordmenn, er det blant de som har en mening om videodømming bare 12 prosent som mener VAR ikke fører til at det blir tatt flere korrekte avgjørelser.
- Klarna er betalingsløsningens VAR
Klarnas betalingsløsninger, med blant annet konseptet «kjøp nå – betal senere», håndterer mellom en tredjedel og halvparten av all netthandel i Norge. For å feire muligheten til å angre seg og bidra til flere korrekte avgjørelser lanserer de nå en fotballtrøye som feirer VAR sammen med den kjente, britiske designeren Angelo Trofa.
- Vi i Klarna er på mange måter betalingsløsningenes VAR. Vi skal hjelpe kundene å ta de riktige avgjørelsene når de handler på nett. Da er det viktig å gi dem muligheten til å angre seg. Denne lekre fotballtrøyen er designet av en av de virkelig store i bransjen og laget spesielt til de som elsker å ta riktige avgjørelser, sier Elvestad.
Til Norge kommer det 15 eksemplarer av den eksklusive fotballtrøyen.
I Klarna-undersøkelsen hadde hele to tredjedeler av de spurte en mening om videodømming i Premier League. De resterende hadde ingen synspunkter eller var usikker på hva de synes om VAR.
Kjent designer bak VAR-fotballtrøyen
Klarna x VAR fotballtrøyen er designet av den britisk-italienske fotballdraktdesigneren Angelo Trofa. Han har utgitt publikasjonen «Fotball Strip Concept» hvor han designer fotball-fashion.
- Det mest åpenbare symbolet på VAR er dommerens håndbevegelse, men dette var vanskelig å få med i et design uten at det ser ut som en bruksanvisning. Det var slik ideen om å bruke et VHS-aktig mønster på trøyen oppstod. Dette blir globalt oppfattet som en mulighet til å spille, pause og spole tilbake en videokassett. Det er på mange måter slik VAR fungerer, sier Trofa.
Brystmerket er ifølge Trofa lagd som et klassisk monogram som ofte benyttes i søramerikansk fotball. Det er også formet for å likne på en kameralinse.
En av seks nordmenn mener VAR ikke er bra for fotballen
I Klarnas undersøkelse ble et representativt utvalg nordmenn spurt om de synes videodømming generelt var bra for fotballen. Fem av seks av de som hadde en mening om dette, synes VAR-dømming er bra for fotballen. En av seks spurte som har en mening om det, mener VAR ikke er bra for fotballen.
Mest negative VAR de i Oslo og Akershus
De to regionene der flest mener VAR ikke er bra for fotballen er Oslo og Akershus. Her mener nesten en av fire (23 prosent) dette. Mest positive til VAR er de i resten av Østlandsområdet og på Sørlandet. Her oppgir bare 12 prosent av de som har en klar mening om VAR, at det ikke er bra for fotballen.
- Selv blant de som mener at VAR gir korrekte avgjørelser, er det 10 prosent som mener VAR ikke er bra for fotballen.Men når det kommer til netthandel, tror jeg de aller fleste er enige at det er positivt at man kan få litt ekstra tid for å ta den riktige avgjørelsen, sier Elvestad.
Fire av ti spurte hadde ingen mening om videodømming er bra eller dårlig for fotballen.
Her er den kjente fotballdraktdesigneren, Angelo Trofas, favorittdrakter gjennom tidene:
1. Kamerun-drakten, ermeløs, 2002
2. Kappa Italia, 2000
3. Frankrikes bortdrakter fra Nike, 2011
4. Ambrosiana Inter, 1931
5. Arsenals bortedrakter 1995/1996
* Undersøkelsen er gjennomført av analyseinstituttet YouGov i perioden 14. - 18. august. Det er foretatt 1002 CAWI-intervjuer med personer i alderen 18+ år
For å se denne videoen, må du gi ditt samtykke øverst på denne siden.
Kontakter
Thomas ElvestadMarkedsdirektør, fungerende salgsdirektør
Klarna Norge
Bilder
Dokumenter
Om Klarna
Siden 2005 har Klarna jobbet med å akselerere handelen med forbrukerens behov i sentrum. Med over 150 millioner aktive forbrukere globalt og 2,5 millioner transaksjoner om dagen, revolusjonerer Klarnas rettferdige, bærekraftige og AI-drevne betalings- og shoppingløsninger måten vi handler på nett og i fysisk butikk. De gir forbrukerne det som skal til for å handle smartere, tryggere og enklere. Globalt har mer enn 550 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group, Nike og Airbnb, tatt i bruk Klarnas innovative teknologi og markedsføringsløsninger for å drive vekst og lojalitet. For mer informasjon, besøk Klarna.com
Følg pressemeldinger fra Klarna
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Klarna
Klarnas AI-assistent håndterer 2 av 3 kundeservice-chatter etter en måned28.2.2024 08:32:25 CET | Pressemelding
Klarna presenterer nå sin nye AI-assistent – bygd på OpenAI-teknikk. Bare etter en måneds bruk av kundene, taler resultatene sitt tydelige språk:
Klarna oppsummerer ditt 2023: Vil motivere til mer pengeprat2.2.2024 07:29:10 CET | Pressemelding
Med den nye funksjonen «Money Story 2023» i Klarnas app kan alle brukere av shopping- og betalingsløsningen nå få en enkel, men detaljert og underholdende oversikt over forbruket sitt i fjor.
Klarna og CarTrawler-avtale tar rentefrie fakturakjøp til bilutleiemarkedet13.12.2023 09:01:19 CET | Pressemelding
Nå kan reisende betale for bilutleie med Klarna når de bestiller dette hos mer enn 70 flyselskap og 250 reisenettsteder globalt. Dette er et marked som historisk sett har vært dominert av kredittkortbransjen.
Klarna tar smooth betaling til norske Foodora-kunder30.11.2023 08:02:03 CET | Pressemelding
Nå utvider Klarna og Foodora sitt samarbeid til fem nye land. Etter et par suksessfulle år som partnere i Sverige, kan også norske kunder ta i bruk Klarnas smoothe og enkle betalingsløsninger når de bestiller mat eller dagligvarer gjennom Foodora.
Prisanalyse av Black Week: 1 av 5 produkter på tilbud23.11.2023 12:00:51 CET | Pressemelding
Bare i løpet av de første tre dagene av årets Black Week var 21,9 prosent av de 19 000 mest populære produktene på salg.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom