Enighet i lønnsoppgjøret for maskin

Det er enighet i forhandlingene mellom Norsk Arbeidsmandsforbund og Maskinentreprenørenes Forbund (MEF) om forslag til ny anleggsoverenskomst for maskinentreprenører. Forbundssekretær Frode Engen ledet forhandlingsdelegasjonen og er godt fornøyd med resultatet.

Engen uttrykker at forhandlingene har vært krevende, men konstruktive. Han påpeker at den økonomiske avtalen vil gi medlemmene økt kjøpekraft, noe som var et avgjørende punkt i denne runden av forhandlingene.

– Resultatet samsvarer med økonomiske rammene fastsatt av frontfaget, og vi oppnådde betydelige fremskritt når det gjelder tekstlige aspekter, sier Engen.

– Vi er veldig glade for å få inn endringer i tillegg for tungt håndholdt utstyr, og at vi endelig har full likestilling på brakke uten innkvartering, sier Engen til slutt Engen.

Partene kom til enighet om et resultat som skal sendes ut på uravstemning, der dato er satt til 27. mai. Et samlet forhandlingsutvalg anbefaler resultatet.

Resultatet kort oppsummert:

• Minstelønna heves med kr 12,50 til 223,5 kr pr time
  • Det gis et generelt tillegg på kr 9.-
  • Fagbrev heves til 19 kr
  • Økning i ansiennitetsstigen
    • 1 år opp 1kr til 9
    • 3 år opp 1kr til 17
    • 5 år opp 1 kr til 23
    • 8 år opp 1 kr til 26
    • 12 år opp 3.5 til 31,50
  • Økt kloakktillegg

Øvrig:

• Det ble enighet om tillegg til saging av trær og speil- og muffesveis. Det ble også enighet om at alle arbeidsplasser uten innkvartering skal ha separate dame- og herregarderober med toalett, dusj og egen inngang. Denne gjelder fra 1. juli 2025.

• Et annet viktig punkt er at det har kommet inn en klargjøring rundt hviletid og arbeidstid

Følg pressemeldinger fra Norsk Arbeidsmandsforbund

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk Arbeidsmandsforbund på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norsk Arbeidsmandsforbund

En ansvarlig Nasjonal transportplan 2025-203622.3.2024 14:14:53 CET | Pressemelding

Kommentar fra forbundsleder Brede Edvardsen – Norsk Arbeidsmandsforbund Vi har med stor spenning ventet på regjeringens fremskyndede framlegg av National transportplan for perioden 2025-2036. Vi har deltatt aktivt i dialogen i forkant, noe som er viktig for oss. Planen har stor betydning både for anleggsbransjen, kystforvaltningen og luftfarten, sier forbundsleder i Norsk Arbeidsmandsforbund Brede Edvardsen. Uten å ha gått igjennom planen i detaljer registrerer jeg at det legges opp til en langt mer realistisk og gjennomførbar plan sett i sammenheng med oppfølgingen i de årlige budsjettfremlegg i Stortinget. Dette er et viktig skritt slik at vi slipper luftslott liknende planer som vi har sett fra tidligere regjering, sier Edvardsen.