Kollisjon og rusede sjåfører: Dette er norske bilisters største bekymringer i trafikken
Mange biler på veiene gir økt risiko for ulykker fremover. Over to millioner bilister frykter for kollisjoner i trafikken.
I en landsdekkende undersøkelse, som Respons Analyse har utført på vegne av Fremtind, oppgir annenhver bilist (50 prosent) at de er bekymret for å kollidere med andre biler på veien. 46 prosent av bilistene frykter rusede sjåfører.
– Nå går vi inn i årstiden hvor det normalt skjer flere dødsulykker, og det stiller enda større krav til oss som sjåfører. Vi må være ekstra oppmerksomme fremover, og ta ansvar for egen atferd i trafikken. Vi oppfordrer på det sterkeste til å ta det pent på veiene, sier skadeforebygger Therese Hofstad-Nielsen i Fremtind.
14 omkomne i mars - halvparten skyldes møteulykker
Så langt i år har 22 mennesker mistet livet i trafikken, viser tall fra Statens Vegvesen. Flere av hendelsene skyldes møteulykker.
– Husk at høy fart og forbikjøringer kan skape farlige situasjoner for både deg selv og andre medtrafikanter, advarer skadeforebyggeren.
Et viktig risikoreduserende tiltak er at vi holder god avstand til bilen foran.
– Vær oppmerksom på at trafikkbildet kan endre seg raskt. Derfor er det viktig at vi alltid har fokus på det selve bilkjøringen. Mobilen må du la ligge når du kjører, avslutter Hofstad-Nielsen.
Dette er norske bilister mest bekymret for når de kjører bil:
- Å kollidere med andre biler: 50 %
- Rusede sjåfører: 46 %
- Vogntog: 18 %
- Motorstopp: 15 %
- Å kjøre av veien: 14 %
- Bilkø: 13 %
- Punktering: 13 %
- Syklister på veien: 10 %
- At jeg går tom for strøm eller drivstoff: 8 %
- Steinsprut: 6 %
- Ladekø: 5 %
- Misfornøyde og grinete barn: 4 %
- Er ikke bekymret for noe: 18 %
Nøkkelord
Kontakter
Anette Grønby ReinKommunikasjonssjef i Fremtind
Tel:412 93 009anette.rein@fremtind.noPressevakt
Tel:22 42 96 00pressevakt@fremtind.noBilder
Om Fremtind
Fremtind – størst på forsikring i bank
Vi er eid av SpareBank 1 Gruppen og DNB, og er et av Norges største forsikringsselskap.
Vår oppgave er å hjelpe og motivere deg til å ta vare på deg selv, tingene dine og de du er glad i, og vi skal være der når det trengs. Vi jobber med å finne nye og smarte løsninger, som gjør hverdagen din enklere og tryggere.
Fremtind Service er et datterselskap av Fremtind. De utsteder bombrikker til kjøretøy og krever inn penger for bompasseringen. Ønsker du å komme i kontakt med Fremtind Service finner du kontaktinformasjon her.
Følg pressemeldinger fra Fremtind
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Fremtind på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Fremtind
Venter mye kø 16. mai: – Ligger an til en “perfekt trafikkstorm”14.5.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
I år faller de to travleste utfartsdagene på samme dag. – Du kan forvente lange køer 16. mai, advarer skadeforebygger.
Dette er de vanligste bunadsuhellene7.5.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
Hull, flekker og tapte søljer – mye kan skje med bunaden på nasjonaldagen. Men det er minst like mange uhell som skjer utenom høysesongen, melder Fremtind. Kun et fåtall av kundene har egen bunadsforsikring.
Slitte trampoliner kan gi erstatningsansvar2.5.2024 07:45:00 CEST | Pressemelding
Har du en trampoline i dårlig stand, er det større sjanse for å bli holdt ansvarlig om noen skader seg.
Dyrtid: Forsikringen dekker ikke kalde reiseføtter26.4.2024 15:00:00 CEST | Pressemelding
Med mindre reiseavbestillingen skjer som følge av sykdom, ulykke eller skade, gjelder ikke forsikringen. – Vurder egen økonomi før du kjøper en reise.
Mange nordmenn har ikke råd til vedlikehold25.4.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
1,3 millioner nordmenn oppgir at de ikke setter av penger til vedlikehold av egen bolig. Stram økonomi er blant hovedårsakene.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom