Slukking av 2G må ikke bli en ny DAB-overgang

Allerede i 2025 vil Norge stenge 2G-nettet. Det er tidligst i Europa. Andre land i Europa har valgt å vente til nærmere 2030.  – Dette kan gå utover trafikksikkerheten, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Den største konsekvensen for bileiere når 2G-nettet slukkes, er at den livsviktige funksjonen eCall vil slutte å virke. NAF

Nå advarer NAF mot at slukking av 2G-nettet blir en reprise av da FM-radio ble lagt ned ved at det stenges ned før viktige funksjoner er ivaretatt. 2G-nettet er viktig for mange områder i samfunnet. Den største konsekvensen for bileiere er at den livsviktige funksjonen eCall vil slutte å virke.

– Denne funksjonen er livreddende fordi den varsler nødsentralene om du krasjer og ikke er ved bevissthet, sier Nils Sødal. – Opp til 400 000 biler kan miste denne funksjonen når 2G-nettet slukkes. Det er dramatisk, fortsetter han.

Må ivareta sikkerheten

Noen husker nok fortsatt debatten rundt overgangen til DAB for radio i Norge. Norge slukket FM-radio og gikk over til DAB i 2017. Kun Sveits har gjort det samme, mens andre europeiske land har beholdt FM-nettet.

– Nå er det samme i ferd med å skje ved at teleselskapene skal stenge den tidlige teknologien for mobiltelefoni og nett, sier Sødal. – Dette går utover både sikkerhetsfunksjoner og kan påvirke annen funksjonalitet i alle biler som har 2G-sender installert. Det kan være så mange som 400 000 biler, fortsetter han.

Nils Sødal i NAF mener teleselskapene, som eier 2G-nettet, og staten, ved Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) må vurdere konsekvensene av slukkingen.

– Det er viktig at norske teleselskaper og staten puster med magen og ikke slukker før man er trygge på at både eCall og andre systemer kan fungere i bilene. Dette har med trafikksikkerheten til mange norske bilister å gjøre, sier Sødal.

Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF. (Foto: NAF)

Om oss

Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.