Norske Bilressurser

Bytter navn til Norske Bilressurser

Norges Biloppsamlers Forening (NBF) bytter navn til Norske Bilressurser (NBR). Navnebyttet reflekterer en bransje i endring, der bærekraft og gjenbruk av bildeler står sentralt. Det nye styret til Norske Bilressurser har i tillegg 50 prosent kvinner i styret.

Styret i Norske Bilressurser, fra venstre: StyrelederBelinda Skibnes Ramberg leder, styremedlem Svein Tore Sund, styremedlem Nils Kristian Myren,  Jarl Petter Reime, nestleder Tone Hausmann og varamedlem Hanna Nessjøen.
Styret i Norske Bilressurser, fra venstre: StyrelederBelinda Skibnes Ramberg leder, styremedlem Svein Tore Sund, styremedlem Nils Kristian Myren, Jarl Petter Reime, nestleder Tone Hausmann og varamedlem Hanna Nessjøen.

-Navnebyttet reflekterer den enorme utviklingen i bransjen. Vi har gått fra å være et huggeri til å bli en bildemonteringsbedrift, med fokus på gjenbruk, dokumentasjon og sporing av bildeler, sier styreleder i Norske Bilressurser, Belinda Skibnes Ramberg, og fortsetter:

-Delene vi selger kommer fra kjøretøy som er kondemnert av forsikringsselskapene. Vi kan derfor selge likeverdige deler fra biler som tilsvarer årsmodell og kilometer til den som skal repareres. Våre kunder er både verksteder og privatpersoner.

Norske Bilressurser består av over 76 medlemsbedrifter fra hele landet. Bransjeforeningen er for virksomheter som driver vrakmottak av kjøretøy. Mange av medlemsbedriftene kjøper også kondemnerte kjøretøy og foredler ressursene fra disse bilene. I takt med samfunnets økende fokus på gjenbruk har aksepten for bruk av brukte bildeler økt betydelig de siste årene.

-Gjenbruk av varer er viktig for å skape en ny grønn sirkulærøkonomi. Gjennom et godt samarbeid med forsikringsbransjen, samtidig som EU har kommet med sitt sirkulærøkonomidirektiv, har holdningene til gjenbruk endret seg. Det nye direktivet innebærer at bilprodusentene nå skal designe og produsere biler på en måte som gjør det enklere å gjenbruke deler. I dag aksepterer alle gjenbruk av likeverdige deler framfor produksjon av nye, sier nestleder i Norske Bilressurser, Tone Hausmann.

Det som ikke kan brukes om igjen som bildeler går til materialgjenvinning. Ifølge Autoreturs miljørapport for 2023 oppgis gjenvinningsgraden av vrakede biler til 97,3 prosent.

50 prosent kvinneandel i styret

Samtidig som endringene har kommet i bransjen, har også kvinneandelen økt. Kvinnene har også oftere ledende stillinger i medlemsbedriftene, noe som gjenspeiles i det nye styret.

-For 15-20 år siden var jeg nærmest alene i bransjen. Nå er vi mange flere. Det er spesielt gledelig at vi klarer å få på plass et styre med en kvinneandel på 50 prosent. Her skiller vi oss også ut fra resten av motorbransjen, sier Belinda Skibnes Ramberg.

Samtidig erkjenner Skibnes Ramberg at kvinneandelen i bransjen bør bli enda høyere. I dag har 7 av 76 medlemsbedrifter kvinnelige ledere.

-Vi har en fantastisk jobb, i en bransje som er svært fremoverlent og helt i tråd med fremtidens mål om bærekraft og gjenbruk. Vi må bli enda flinkere til å fortelle hvor spennende det er å jobbe i en bildemonteringsbedrift, sier Belinda Skibnes Ramberg.

Om NBR

Norske Bilressurser består av over 76 medlemsbedrifter fra hele landet, og foreningen ble startet for 40 år siden. NBR er også medlem av EGARA, European Group of Automotive Recycling Associations, og samarbeider tett med de nordiske foreningene.

Følg pressemeldinger fra Norske Bilressurser

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norske Bilressurser på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norske Bilressurser