Rekordmange konkurser i april

Oslo 2. mai, 2024 – Ferske tall fra Dun & Bradstreet markerer historisk høy forekomst av konkurser i april 2024. Tallene støtter Dun & Bradstreets prognose om økende konkursrisiko på tvers av næringslivet.

Foto: Emil Kalibradov/Unsplash

I april ble 420 bedrifter erklært konkurs. Tallene viser en markant økning på 51.1 prosent til sammenligning med april 2023, da antallet konkursrammede bedrifter var 278.

– Påsken falt tidlig i år, som kan ha påvirket tallet noe. Likevel ser vi på økningen som kraftig. April 2024 legger seg på samme høye nivå som årene før pandemien, sier Kari Mette Almskog, administrerende direktør i Dun & Bradstreet Norge.

Første kvartal 2024 viste nedgang i antall konkurser til sammenligning med fjoråret, som gjør at tallene totalt sett ligger noe under 2023. Dun & Bradstreet varsler likevel at 2024 blir et år preget av mange konkurser.

– Økningen i konkurser i april støtter våre scoremodeller som predikerer konkurssannsynlighet. De siste 12 månedene, sammenlignet med året før, viser en økning i konkurser på 4.0 prosent. Vi forventer at dette tallet vil fortsette å stige, sier Almskog.

Konkursrisikoen forplanter seg på tvers av næringslivet

April viser en økning i konkurser i samtlige bransjer. Bransjene jordbruk/skog/fiske, eiendom og engro/agentur topper listen, og øker henholdsvis 200.0, 142.9 og 122.2 prosent i april 2024 til sammenligning med april 2023.

– Det er ikke kun de typiske risikobransjene som er kjent for ustabilitet, som står i fare for konkurs. Nå ser vi at konkursene har forplantet seg på tvers av næringslivet, også til sektorer som anses som relativt robuste. Konkurser har tendens til å utløse kjedereaksjoner som påvirker flere bedrifter gjennom leverandørkjeden, sier Almskog.

På årsbasis har bransjene engro/agentur, andre og eiendom størst økning i antall konkurser. Størst nedgang ser vi i hotell/restaurant, med 20.3 prosent reduksjon.

Flest konkurser i Oslo

I april var det 87 bedrifter som ble erklært konkurs i Oslo. Det er en prosentvis økning på 81.3 prosent til sammenligning med april 2023. Akershus følger etter med 67 konkurser i april, mot 46 i april året før.

– Prognosene våre viser at Akershus stikker ut som fylket med høyest konkursrisiko. I april så vi en økning på 45.7 prosent i konkurser sammenlignet med april 2023, sier Almskog.

Den prosentvise økningen var størst i Nordland, med 316.7 prosent økning sammenlignet med april året før. Til tross for dette er antallet konkurser relativt beskjedent. I april 2024 var det 25 bedrifter som gikk konkurs, mot 6 i april 2023.

Dun & Bradstreet er en global leder innen forretningsdata og analyseløsninger som gjør det mulig for bedrifter over hele verden å optimalisere sine beslutningsprosesser og øke salget. Grunnlaget legges av Dun & Bradstreets Data Cloud og de verdifulle innsiktene som oppnås. Basert på denne informasjonen kan kundene øke inntektene, redusere kostnadene og risikoen, samt utvikle sine virksomheter. Siden 1841 har Dun & Bradstreet hjulpet bedrifter av alle størrelser med å redusere risiko og oppdage nye forretningsmuligheter. For mer informasjon, besøk dnb.com.