REMA 1000

REMA 1000: - Ingen grunn til å takke ja til plastposen

Å gå fra plastpose til handlenett er smart både for miljøet og lommeboka. Nå gjør REMA 1000 valget enda enklere.

På rett vei: Leder for samfunnsansvar og bærekraft i REMA 1000, Emilie Våge, er tydelig på at REMA 1000 vet hvor viktig det er at dagligvarekjeden gjør det enkelt å ta bærekraftig valg i hverdagen. Lasse Mørkhagen

– Nå gjør vi det enda enklere å takke nei til plastposen og heller ta i bruk gjenbrukbare handlenett. I perioden 2.-5. mai får alle Æ-kunder handlenett til prisen av en plastpose, sier leder for samfunnsansvar og bærekraft i REMA 1000, Emilie Våge.

1. mai økte miljøkontingenten som REMA 1000, og 80 andre kjeder og butikker, betaler til Handelens Miljøfond. Det betyr at en plastpose nå koster 5,50 kroner. Dette er et virkemiddel fra Handelens Miljøfond, for at vi skal komme ned til 40 poser per person, innen år 2025. Dette er en felles målsetting i EU, for å få ned den totale plastbruken. Prisøkningen er kun den økte avgiften og gir ingen økt inntjening til butikkene.

Med REMA 1000 sin handlenett-kampanje er det ingen grunn til å takke ja til plastposen.

– Det er viktig for oss å gjøre det enkelt for våre kunder å ta mer bærekraftige valg i hverdagen. Å velge gjenbrukbare handlenett framfor plastposen hver gang du handler, er bedre både for lommeboka og miljøet. Og det er sluttsummen på alle valgene vi tar som teller i arbeidet mot mindre plastavfall, sier Våge.

Det store plastposekuttet

Våge er tydelig på at REMA 1000 setter bærekraft høyt på agendaen, og følger utviklingen i plastposesalget tett.

Ifølge Handelens Miljøfond brukte nordmenn 575 millioner plastposer i 2023. Det vil si 104 plastposer per innbygger på ett år.

– Det er ingen tvil om at vi skal klare å få ned plastposebruken ytterligere. Dette skal vi klare sammen med våre kunder. Vi skal fortsette å gjøre det enkelt å tenke bærekraft på handleturen, sier Våge før hun fortsetter:

– Vi har blant annet utviklet en plastposekalkulator på våre nettsider. Der kan man gå inn og se hvor mye man sparer både miljøet og lommeboka, ved å takke nei til plastposen. Her kan man også følge med på hvordan REMA 1000 ligger an til å nå målet om 40 nye poser per innbygger i 2025 basert på månedlig salg.

Handlenett som hovedrolle

Gjenbrukbare handlenett spiller en viktig rolle i kampen mot plastposene. Derfor lyste REMA 1000 i januar ut en handlenettkonkurranse som vekket stort engasjement over det ganske land.

Her ble det norske folk invitert til å sende inn sitt bidrag til de nye handlenettene til REMA 1000. Lene Havn Heimvik (27) fra Sandnes stakk med seieren.

– Til sommeren vil Lenes bidrag prege handleturer over hele Norge, avslutter Våge.

Lene Havn Heimviks vinnerbidrag blir å se i butikk fra sommeren 2024.

Fakta:

Prisen per plastpose økte 1. august 2023 og 1. mai 2024. Prisen per pose er nå satt til 5,50 kroner. Bakgrunnen er en økning i miljøkontingenten som REMA 1000 og andre kjeder og butikker betaler til Handelens Miljøfond.

Prisøkningen er et virkemiddel som tas i bruk, for å redusere salget av plastposer, og det gir ikke økt inntjening for REMA 1000. Pengene går til nødvendige miljøtiltak.

Ifølge Handelens Miljøfond brukte nordmenn 575 millioner plastposer i 2023. Det vil si 104 plastposer per innbygger på et år. Innen utgangen av 2025 skal vi redusere bruken til 40 plastposer per innbygger.

Bilder

Lene Havn Heimviks vinnerbidrag blir å se i butikk fra sommeren 2024.

Om oss

I REMA 1000 skal du finne varer av høy kvalitet til den laveste prisen. Samtidig er det viktig for oss at du kan bære handleposen hjem med god samvittighet. Når vi lager, frakter og selger varer, er vi opptatt av hvordan det påvirker kloden og menneskene rundt oss. Her kan du lese mer om vårt arbeid innen samfunnsansvar og bærekraft: https://www.rema.no/wordpress/wp-content/uploads/2021/04/REMA1000_ansvarsrapport_2020_10mb.pdf

Følg pressemeldinger fra REMA 1000

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra REMA 1000 på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra REMA 1000