Tibber

Betaler strømkunder for å hjelpe strømnettet

Gjennom ny bruk av smart teknologi i hjemmet vil Tibber gi folk en viktigere rolle i strømsystemet. Nå lanserer de Grid Rewards, som lar strømkunder med smarte elbilladere tjene penger på å hjelpe et overbelastet strømnett, utnytte fornybare ressurser bedre og samtidig redusere behovet for kostbar og naturødeleggende kraftutbygging.

Behovet for strøm øker dramatisk. Strømnett rundt omkring i landet er allerede fulle fordi alle bruker strøm samtidig, og helt nye tiltak trengs for å sikre at vi jevner ut strømforbruket og utnytter eksisterende nett bedre. Samtidig som kraftbehovet øker i takt med elektrifiseringen, må vi sørge for at fornybar strøm ikke går til spille.

Til nå har private husholdninger først og fremst vært en belastning for kraftsystemet, men nye måter å bruke smart forbrukerteknologi blir nå en viktig del av løsningen.

– Forbedringene som trengs for å oppgradere nettet og øke tilførselen av fornybar strøm kommer med en enorm kostnad og vil ha betydelig naturpåvirkning. Til syvende og sist er det forbrukerne som må betale for dette. Med Grid Rewards kan smarte strømstyringsprodukter i hus og hjem i enda større grad bidra til å avlaste nettet mot forbrukstopper og utnytte mer av den fornybare energien som produseres, sier Edgeir Aksnes.

Tjen penger med elbilladeren din - uten å løfte en finger

Elektrisitet er en flyktig vare og vanskelig å lagre. For at strømnettet skal fungere bedre må strømtilførselen alltid være like høy som forbruket. Hittil har bare kraftverk og industri fått betalt for å skru av og på forbruk og produksjon, men nå gir Tibber privatpersoner samme mulighet.

– Tibber-kunder kan tjene penger på å hjelpe strømnettet ved å ta i bruk smart teknologi de allerede har. Vi begynner med elbilladere, og så lenge smartlading er aktivert og bilen er tilkoblet Tibber, kan vi automatisk starte eller stoppe ladingen i korte perioder uten at brukerne merker noe. Bilen er selvfølgelig ferdig ladet når de har bestemt at den skal være det, fortsetter Aksnes.

Støtter fornybar energi

Overgangen til fornybar kraft betyr mer sol- og vindenergi i energimiksen. Dette øker behovet for at vi bruker tilgjengelig strøm når vinden blåser og solen skinner, mens vi slår av ting når naturkreftene ikke spiller på lag. Gjennom Grid Rewards kan Tibber, i sanntid, matche tilgjengeligheten av uventet fornybar energi i systemet og potensiell belastning på strømnettet mot kundenes behov. Hvis det er for stor etterspørsel etter strøm kan ladingen utsettes midlertidig. Når det er overskudd av strøm fra sol- eller vindkraftproduksjon, vil elbilene lades umiddelbart slik at overflødig fornybar strøm blir brukt. Hver gang Grid Rewards aktiveres vil kundene få betalt.

– Været er ikke nødvendigvis i takt med våre strømbehov og uforutsigbarheten gjør at vi kan havne i situasjoner hvor det kan produseres mer enn det er behov for akkurat nå. Jo mer avhengig vi blir av fornybar energi, desto større blir behovet for mer fleksibelt strømforbruk. Grid Rewards lar oss utnytte overskuddsstrømmen slik at vi kan kjøpe den til kundene i sanntid. Kunden trenger bare å koble til laderen, så tar vi oss av resten, forteller Aksnes.

Kjernen i morgendagens energisystem

Innen utgangen av året vil Tibbers plattform også snakke direkte med elbiler. Da vil kunder med ladebokser som ikke er integrert med Tibbers systemer kunne få betalt. Over tid vil også smarte varmeovner, varmepumper, varmtvannstanker og batterier gi belønning, samtidig som teknologien automatisk hjelper folk med å spare penger ved å flytte og redusere eget strømforbruk. Akkurat som Statnett betaler industrien for å redusere strømforbruket sitt i korte perioder, vil også folk med vanlige hjem kunne få betalt uten at man trenger å løfte en finger.

– Smart teknologi i hjem vil bli kjernen i morgendagens energisystem. Derfor er det bare rettferdig at forbrukeren også får en del av kaka.

Tibbers Grid Rewards rulles gradvis ut til kunder fra og med 2. mai.