Anne Berit Figenschau blir ny regiondirektør i Innovasjon Norge

Anne Berit Figenschau er ansatt som ny regiondirektør i Innovasjon Norge Arktis. – Jeg brenner for at vi skal utnytte de enorme mulighetene som ligger i Troms, Finnmark og Svalbard, slik at vi kan skape nye, grønne og lønnsomme næringer og attraktive arbeidsplasser, sier Anne Berit Figenschau.

Portrettbilde av Anne Berit Figenschau
10. juni starter Anne Berit Figenschau i ny jobb som regiondirektør i Innovasjon Norge Arktis. Marius Fiskum

Det var stor interesse for stillingen som ny regiondirektør. I sin nye rolle skal Figenschau lede over 30 kolleger ved kontorer både i Vadsø, Alta, Kirkenes og Tromsø.

– Arktis er en viktig region, for oss i Innovasjon Norge og for Norge for øvrig, og det er avgjørende for oss å få en god leder på plass her. Derfor er det gledelig å oppleve at det er stor interesse for Innovasjon Norge i Troms og Finnmark, og det har vært en glede å være med i denne rekrutteringsprosessen, sier Helle Øverbye, divisjonsdirektør i Innovasjon Norge.

– Vi har snakket med mange spennende, morsomme og kompetente kandidater. Anne Berit Figenschau er en kapasitet som leder, hun er allsidig og kompetent, og har et stort nettverk og et hjerte som banker for nord. Det er med stolthet og glede vi nå kan ønske Anne Berit Figenschau velkommen til oss som regiondirektør, sier Helle Øverbye.

Figenschau tar med seg mange års ledererfaring inn i jobben. Hun kommer fra stillingen som seksjonssjef i Skatteetaten, og har tidligere vært finansbyråd i Tromsø kommune. Hun har erfaring fra reiselivet i Visit Tromsø-region og teknologi- og ledererfaring fra Dualog og Telenor. Anne Berit Figenschau har en MBA i strategisk ledelse og økonomi fra Universitetet i Tromsø.

– Jeg er utrolig stolt og ydmyk over å bli gitt denne muligheten, og gleder meg til å starte som regiondirektør i Innovasjon Norge Arktis. Jeg ser frem til å jobbe sammen med kollegaer og samarbeidspartnere for å sikre fremvekst av nye næringer og styrking av eksisterende næringsliv i landsdelen, sier Figenschau.

Figenschau starter i jobben som regiondirektør 10. juni 2024.

Kontakt: Anne Berit Figenschau, tlf 913 63 001

Portrettbilde av Anne Berit Figenschau