Norsk Tjenestemannslag (NTL)

Brudd i lønnsforhandlingene i staten

Etter ni dagers forhandlinger i årets hovedoppgjør, har LO Stat tirsdag brutt forhandlingene med staten. Årsaken til bruddet er den store avstanden mellom partene, spesielt når det gjelder arbeidet med å samle statens ansatte på like tariffavtaler igjen. Norsk Tjenestemannslag (NTL) omtaler forhandlingene som krevende, og ser fram til mekling.

Etter ni dagers forhandlinger i årets hovedoppgjør, har LO Stat tirsdag brutt forhandlingene med staten. Fra venstre: Ellen Dalen, 1. nestleder i NTL, Kjersti Barsok, forbundsleder i NTL og Egil André Aas, leder for LO Stat. Kristian Brustad / LO Stat

– Dette har vært en krevende og omfattende forhandlingsrunde med mange krav på bordet. Staten ønsker store endringer i tariffavtalen, men vi er ikke i nærheten av en løsning NTL kan leve med. Vi ser ikke noe annet alternativ enn å bryte, og be om Riksmeklerens hjelp, sier Kjersti Barsok, forbundsleder i NTL.

NTLs hovedkrav inn i forhandlingene er økt kjøpekraft og likelydende tariffavtaler med kollektive virkemidler som sikrer alle ansatte, også i framtida.

I dag har LO og YS én avtale, mens Unio og Akademikerne har en annen. Staten har foreslått at alle hovedsammenslutningene samles på Unio og Akademikernes avtale.

– NTL er det største forbundet i staten og vi organiserer alle ansattgrupper. Vi må ha et system som gir de sentrale partene virkemidler til å drive fordeling og motvirke økte forskjeller. Både mellom de med lavest og høyest lønn, men også mellom arbeidstakere med like oppgaver og ansvar, sier 1. nestleder i NTL Ellen Dalen.

Frontfaget forhandlet fram en ramme på 5,2 prosent i sitt oppgjør i april, med en anslått prisvekst på 4,1 prosent. LO Stats økonomiske hovedkrav er reallønnsvekst og en profil som reduserer forskjellen mellom kvinners og menns lønn og gir høyere reallønnsvekst for de lavest lønte. De har også krevd at de disponible midlene i årets lønnsoppgjør gis som et sentralt generelt kronetillegg med virkning fra 1. mai 2024.

Meklingen begynner 2. mai, og har frist 23. mai ved midnatt. Om partene ikke blir enige innen fristen, kan mange tusen ansatte i staten bli tatt ut i streik. Det vil i så fall bli den første konflikten i staten siden 2012.

Se også LO Stats pressemelding her.

Kjersti BarsokForbundsleder i Norsk Tjenestemannslag

kb@ntl.no

Bilder

Følg pressemeldinger fra Norsk Tjenestemannslag (NTL)

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk Tjenestemannslag (NTL) på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norsk Tjenestemannslag (NTL)

Uriktig fra Avinor om brann og redning på norske lufthavner6.9.2023 20:42:10 CEST | Aktuelt

Fungerende konserndirektør i Avinor, Helge Eidsnes, uttalte på NRK nyheter i dag følgende: “Vi har brann og redningspersonell som er medisinsk sjekket ut som røykdykkere, fysiske tester som røykdykkere, vi har røykdykkerutstyr og røykdykkeropplæring og vi øver på dette hvert år med å røykdykke og inntreden i luftfartøy og redde ut personer.” -Konserndirektørens uttalelser stemmer ikke, sier Ørjan Kvalvåg, leder av NTL Luftfarten som organiserer ansatte på norske lufthavner.

Vi inviterer til debatt i dag kl 11 i Bankgården i Arendal: Vegg, vindu, dør! Hva skjedde med kontoret?15.8.2023 09:19:51 CEST | Presseinvitasjon

Stadig flere ansatte i offentlig og privat sektor blir pålagt å forlate sitt eget kontor til fordel for en kontortilværelse uten egne vegger, vindu eller dør. Åpne kontorløsninger er på fremmarsj, men hvorfor bygges det kontorløsninger som beboerne ikke ønsker seg og mange holder seg borte fra? Hva gjør åpne kontorlandskap med arbeidsmiljøet, produktiviteten og trivselen? Og bidrar de til et mindre inkluderende arbeidsliv? I Bankgården tar vi debatten om hvordan det offentlige kan bygge arbeidsplasser for fremtiden hvor de tilsatte trives. Vil cellekontoret gjøre et comeback?