Få en forsmak på sommeren uten trengsel – her finner du de autentiske spanske perlene

Spania har de siste årene vært nordmenns ubestridte favorittreisemål - og det vil det også være i 2024. Tall fra Tickets Kantar SIFO-undersøkelse viser at de aller fleste (16 prosent) velger Spania som landet de aller helst vil besøke i år. Reisemål som Palma, Malaga og Gran Canaria er klassikere som er på toppen år etter år. For å oppdage noe nytt, ikke så turisttungt, er Estepona, Cadiz og San Sebastian perler som bør oppleves.

Cadiz

- Endringen i trenden etter pandemien fortsetter – vi velger oss trygge, velkjente reisemål og Spania ligger våre hjerter nærmest. Vi ser imidlertid at oppdagelseslysten igjen vekkes og vi ønsker utforske nye ting i 2024. Det handler ikke om å ta risiko eller reise langt bort for vi prioriterer fortsatt sikkerhet og fleksibilitet. Men vi begynner å se forbi de mest klassiske reisemålene. Der har Spania mye å by på, der det trygge møter mer uoppdagede perler, sier Ellen Wolff Andresen, Markeds- og Administrasjonssjef i Ticket.

San Sebastian, Estepona og Cadiz er alle reisemål som hverken høres eller synses mest, men som har mye å tilby for den som er på jakt etter en genuin atmosfære.

- Når vi snakker om Andalusia, tenker de fleste på Malaga, Marbella og Sevilla. Nydelige reisemål, men det er mer å oppdage enn det! Hvis du har lyst på en genuin andalusisk kystby, så er Cadiz noe for deg - Europas eldste by. Den nærmeste flyplassen ligger i nabobyen Jerez, ca 4 mil fra Cadiz med gode transportmuligheter. Disse 4 milene har bidratt til at spanjolene har Cadiz stort sett for seg selv, men byen er vel verdt en omvei. Her ligger kritthvite strender på rekke og rad inntil krystallklart vann. Rusle rundt blant koselige smug og restaurantfylte torg med autentisk mat langt fra turistfellene. Byen er spesielt kjent for fisk og skalldyr, alltid fersk rett fra havnen, tipser Ellen Wolff Andresen.

Andre steder å besøke for de som ønsker variasjon fra de norske charterklassikerne er San Sebastian og Estepona. Estepona har beholdt sin andalusiske sjarm, der du kan nyte kilometerlange strender, rusle gjennom bilfrie gater og trange smug med hvitkalkede hus og blomstrende balkonger. For matelskeren er San Sebastian den rette destinasjonen.

- San Sebastian er et matmekka med et stort antall stjernerestauranter av høy klasse på et lite område. Hvis du vil ha variasjon til «fine dining», bør du gå for Pinxtos. I San Sebastian hopper du mellom pintxos-steder, nyter småretter ved bardisken og svelger ned med en zurito – et lite drikkeglass med øl. Bilbao (nærmeste flyplass) er en av de spanske destinasjonene som har økt i popularitet, og kommet inn på topplisten. Benytt anledningen til å besøke San Sebastian om våren, da er det mindre trykk og bedre priser, sier Ellen.

Vårens mest populære reiser til Spania

1. Alicante (1)
  2. Gran Canaria (2)
  3. Barcelona (4)
  4. Malaga (3)
  5. Palma (5)
  6. Tenerife (6)
  7. Madrid (7)
  8. Valencia (NY)
  9. Bilbao (NY)
  10. Fuerteventura (8)

Kilde: Tickets bookingstatistikk, reiser til Spania med avreise i perioden 1. mars – 24. juni. Tall i parantes viser plassering i 2023.

Om Ticket

Ticket er Nordens største feriereisebyråkjede med salg via butikk, på telefon og online. Ticket selger reiser fra samtlige ledende charterselskap, reisearrangører, cruiserederier, flyselskap, hotell og leiebilselskap. Ticket har 68 butikker i Norge og Sverige og online salg i 10 land under varemerkene Ticket, AirnGo og Charter. Ticket Feriereiser eies av investeringsselskapet Braganza.

Følg pressemeldinger fra Ticket Feriereiser

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Ticket Feriereiser på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Ticket Feriereiser

Vi velger bort sommerreisen til fordel for lavsesong.10.5.2024 09:30:00 CEST | Pressemelding

Reiselysten er fortsatt høy og 64 prosent oppgir at de kommer til å reise utenlands på ferie i år, mot 45 prosent som oppga det samme i 2023. I år er det imidlertid 44 prosent (av de 64 %) som planlegger å reise i sommerferien, mot 50 prosent i fjor og 78 prosent før pandemien, ifølge reisebyrået Tickets siste Kantar SIFO-undersøkelse. Dette viser en trend om at vi ønsker å reise utenfor høysesongen og heller spre reisene mer utover året.