Peab

Peab signerte milliardavtale for utbyggingen av Bodø lufthavn

Peab Anlegg og Avinor har signert kontrakt for gjennomføringsfasen av entreprise «E2 Flyside-Anlegg» ved nye Bodø lufthavn. Kontrakten er på ca. 3,3 milliarder kroner og omfatter blant annet bygging av ny rullebane, taksebaner og flyoppstillingsplasser.

Johan Hansson, administrerende direktør i Peab Anlegg Norge og Abraham Foss, konsernsjef i Avinor, signerte den 29. april avtale for bygging av flysiden ved nye Bodø lufthavn. Foto: Tor O. Iversen/Avinor

- Dette er en historisk avtale og den største kontrakten Peab Anlegg i Norge har inngått noensinne. Jeg vil takke Avinor for tilliten og det tette samarbeidet i første fase av prosjektet. Nå ser vi fram til å gå i gang med byggingen av lufthavnen som vil være et stort løft for hele Bodø-regionen, sier Johan Hansson, administrerende direktør i Peab Anlegg Norge.

Den 29. april signerte han og Abraham Foss, konsernsjef i Avinor, kontrakten for gjennomføringsfasen av entreprise «E2 Flyside-Anlegg». Kontraktssummen er på nær 3,3 milliarder kroner og innebærer bygging av rullebane og store tilhørende anlegg - kalt flyside.

Anleggsarbeidene starter opp umiddelbart med planlagt ferdigstillelse for flyside i juni 2028.

– Det er svært gledelig at vi i dag kan signere en omforent og endelig kontrakt for anleggsarbeidene for den nye lufthavnen i Bodø. Vi hadde god tro på samspillsentreprise som kontraktsform for denne utbyggingen. For Bodø har samspillet gitt oss løsninger som blant annet gjør at vi øker målsetningen for miljøsertifisering av anleggsarbeidene fra BREEAM Very Good til Excellent. Det vil i så fall være første gang at Avinor når denne målsetningen for en av sine utbygginger, sier Abraham Foss.

Tett samspill mellom aktørene

Kontrakten er en samspillskontrakt som består av to faser; Utviklingsfasen (fase 1) samt Gjennomføringsfasen (fase 2). I fase 1 har byggherre Avinor og entreprenør Peab Anlegg sammen med underentreprenør Leonard Nilsen & Sønner (LNS) og rådgiver Cowi utviklet og optimalisert løsningene, samt kommet fram til målpris for prosjektet.

- Vi opplever at samarbeidet i fase 1 har fungert veldig bra og er fornøyde med at vi har kommet til enighet om kontrakten i henhold til fastlagt tidsplan. Det er svært gledelig å kunne starte arbeidet for fullt, sier Olle Eurenius, prosjektsjef i Peab Anlegg.

Samspillsentreprisen utgjør en viktig brikke i utbyggingen av nye Bodø lufthavn som etter planen skal åpne for drift i 2029. Det har den siste tiden pågått forberedende arbeider på området - som fjerning av vegetasjon, rivning av gammel infrastruktur og sprengning. Peab samarbeider tett med lokale underentreprenører og leverandører i gjennomføringen av anleggs- og byggeprosessen.

- Som lokal samfunnsbygger er det viktig for oss å kunne bidra til sysselsetting i regionen. Dette er et komplekst prosjekt som krever god koordinering og samarbeid mellom alle involverte aktører. Med signering av kontrakten markerer vi en viktig milepæl i utbyggingen av den nye lufthavnen, avslutter Johan Hansson.

Johan Hansson, administrerende direktør i Peab Anlegg Norge.
Last ned bilde
Representanter fra Peab og Avinor, med samarbeidspartnere fra Marstrand/Advanisa, Cowi og LNS i forbindelse med signeringen av kontrakten.
Last ned bilde
Peab skal bygge rullebane og store tilhørende anlegg - kalt flyside - ved nye Bodø lufthavn.

Om oss

Peab er Nordens samfunnsbygger med 14 000 medarbeidere og en omsetning på 59 milliarder svenske kroner. Med lokal tilstedeværelse og fokus på egne ressurser utvikler, anlegger og bygger vi hverdagen der livet leves. Hovedkontoret ligger i Förslöv i Skåne, Sverige. Aksjen er børsnotert ved Nasdaq Stockholm. I Norge har Peab ca. 1800 ansatte og en omsetning på ca. 7,5 milliarder kroner.

Følg pressemeldinger fra Peab

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Peab på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Peab