Fra Svanesjøen til sofadans: Publikumssuksessen Klassisk Mesteraften er tilbake!

Nasjonalballetten danset Klassisk Mesteraften for fulle hus i høst. Nå venter seks nye, utsolgte forestillinger, når både svanene og sofaen er tilbake på Hovedscenen 3. mai.

Klassisk Mesteraften er tilbake på Operaens hovedscene 3. mai, og viser spennvidden i hva ballett kan være – både klassisk og moderne. Her er Grete Sofie Borud Nybakken i rollen som Odile i 2. akt fra Svanesjøen. Foto: Erik Berg

Klassisk Mesteraften spenner fra Svanesjøen og Raymonda, som står som påler i balletthistorien, via en nytolket balkongduett fra Romeo og Julie, til Samantha Lynchs COUCH – som demonstrerer hva ballett i dag kan være.

Ballett á 2023

COUCH var verket som kanskje fikk mest oppmerksomhet fra publikum da Klassisk Mesteraften ble danset i høst. Det moderne verket er skapt spesielt for denne forestillingen av Nasjonalballett-solist Samantha Lynch, som debuterte som koreograf for Hovedscenen med A Boléro i 2021. Siden har flere ledende ballettkompanier i Europa bestilt verk av henne.

Neste sesong blir COUCH en del av den internasjonale turnéforestillingen Dialogues II, i celebert selskap med verker av verdenskoreografene Mats Ek, Akram Khan og Sharon Eyal.

Ballettlegende i Operaen

Klassisk Mesteraften åpner med 2. akt fra Svanesjøen, til Tsjajkovskijs enestående musikk. Versjonen Nasjonalballetten framfører er skapt av den legendariske danseren Natalia Makarova, etter Marius Petipa og Lev Ivanovs originalkoreografi fra 1895. På programmet står også den berømte svart-svane-pas-deuxen fra samme ballett.

Nå er Makarova selv i Operaen, hvor hun innstuderer partiene fra Svanesjøen direkte med danserne i Nasjonalballetten. Da Klassisk Mesteraften hadde premiere i høst, var det aller første gang deler av hennes Svanesjøen ble danses i Norge.

Ny vri på klassiske perler

Petipas Raymonda ble en publikumsfavoritt etter premieren i 1898. Til denne forestillingen har Nasjonalballett-solist Xander Parish laget en suite basert på tredjeakten fra balletten.

Kaloyan Boyadjiev står bak Nasjonalballettens versjon av Nøtteknekkeren og en rekke andre verk. Til Klassisk Mesteraften har han skapt sin egen versjon av balkongscenen fra balletten Romeo og Julie, som hadde urframføring i Tsjekkia i 1938.

På scenen står hele Nasjonalballetten, og Operaorkestret spiller musikken under dirigent Vello Pähns ledelse.

Grete Sofie Borud Nybakken og Youngseo Ko alternerer i rollen som Odette i Svanesjøen 2. akt. I duetten med den svarte svanen ser vi Yolanda Correa og Ricardo Castellanos

Som Romeo og Julie ser vi Alex Cuadros Joglar og Isabel Vila i alternering med Jonathan Olofsson og Julie Petanova

I Samantha Lynchs COUCH danser to par i alternering: Anaïs Touret og Douwe Dekkers, Emma Lloyd og Simon McNally

Sonia Vinograd og Yolanda Correa bytter på å danse rollen som Raymonda, mens ridderen Jean de Brienne danses av henholdsvis Martin Dauchez og Ricardo Castellanos

Klassisk Mesteraften danses seks ganger mellom 3. og 11. mai.

For mer informasjon, intervjuavtaler og anmelderbilletter, vennligst kontakt:

Samantha Lynchs COUCH var verket som kanskje fikk mest oppmerksomhet fra publikum da Klassisk Mesteraften ble danset i høst. Nå er forestillingen tilbake på Hovedscenen igjen. Det samme er danserne Anaïs Touret og Douwe Dekkers (på bildet). Foto: Erik Berg

Lenker

Den Norske Opera & Ballett er landets største musikk- og scenekunstinstitusjon, og skal presentere opera, ballett og konserter av høyeste kunstnerisk kvalitet. DNO&B består av kompaniene Nasjonalballetten og Nasjonaloperaen, foruten Operaorkestret, Operakoret, Barnekoret og Ballettskolen.