Ny rekord: Gamle beredere lekker for 324 millioner kroner

Varmtvannsberedere som har gått ut på dato utgjør en tikkende vannbombe i boliger og bedrifter.  Lekkasjene ødelegger og lager vannskader som aldri før, viser nye forsikringstall.

Levetiden til varmtvannsberedere er gjerne 15-20 år. Eldre beredere har høyere risiko for for vannskade, opplyser forsikringsselskapet If. (Foto: If)

I fjor ble det meldt inn 3938 vannskader til forsikringsselskapene med varmtvannsbereder som årsak. Det viser bransjestatistikk fra Finans Norge. Skadetallet er ny rekord.

Antallet skader steg med 15 prosent fra året før. Skadene i fjor utgjorde alene ødeleggelser og reparasjoner for 324,4 millioner kroner.

– Nesten alle skader med varmtvarmtsberedere skjer fordi berederen og røropplegget tilknyttet den har passert sine beste leveår. Husk på at varmtvannstanker ikke varer evig. Varmtvannsberedere i rustfritt stål har gjerne en forventet levetid på 15-20 år, men noen kan vare lenger, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i forsikringsselskapet If.

Dersom du er usikker på tilstanden til tanken, ta kontakt med rørlegger, er hans råd.

Bruk tusjen på tanken

– Mange har en skade som bare venter på å skje i boligen sin. Sjekk året som står på tanken. Skriv dette året stort og tydelig med tusj på siden av berederen. Da er det lett å se. Alternativt året tanken er montert. Varmtvannsberederen er kanskje hjemmet kjedeligste gjenstand, og det er smart å ha en tydelig påminnelse om når det er på tide å bytte, sier Clementz.

– Selv om vannskader er dekket på forsikringen, har jeg aldri snakket med noen som synes det er moro å ha vann i veggen gjennom tre etasjer, lekkasje inn til naboen i oppgangen eller kjellerstua full av vann, sier han.

Ved siden av gjenstander og møbler som blir ødelagt, er det andre praktiske konsekvenser: Ved store vannskader går vifter i ukesvis for å tørke opp, og deretter er det håndverkere inn og ut av boligen i flere uker for å reparere.

Ta en titt på og rundt tanken årlig for å oppdage tilløp til lekkasje tidlig, er rådet fra kommunikasjonssjefen i If.

Gamle borettslag er utsatt

Veldig mange av de store skadene skjer i borettslag og sameier der varmtvannsberederne står i skap uten sluk på kjøkkenet. Det er typisk i gamle bygårder.

– Gamle varmtvannstanker som er plassert i benkeskap på kjøkken og uten vannsensorer og vannstoppeventil kan føre til store skader. Vi anbefaler derfor boligsameier og borettslag å foreta årlige inspeksjoner av varmtvannsberedere, sier han.

Tidligere var det mulig å installere beredere i alle rom uten å ha sluk eller lekkasjesikring. I alle nye boliger hvor det skal installeres ny bereder på for eksempel kjøkkenet, må den sikres mot lekkasje. Det vanligste er at rørleggeren monterer en vannstoppeventil.

– Skal du bytte ut den gamle berederen din, og den står i et kjøkkenskap uten sluk, bør du få montert vannsensorer og vannstoppeventil. Det er også mulig å installere en slik ventil på berederen du har i dag, for sikkerhets skyld, sier Clementz.

Sigmund Clementz er kommunikasjonssjef i forsikringsselskapet If. (Foto: If)