Framtiden i våre hender

Oljefondet stemmer mot klima, viser ny rapport fra Framtiden i våre hender.

I 2023 stemte Norges Bank Investment Management (NBIM) flere ganger mot avgjørende aksjonærresolusjoner på klima under generalforsamlingene til store oljeselskaper, samt banker som finansierer disse oljeselskapene. Det kommer fram i en ny rapport fra Framtiden i våre hender.

- Oljefondet har et stort klimaproblem, sier Anja Bakken Riise, leder i Framtiden i våre hender. De fortsetter å være investert i store oljeselskaper som aktivt motarbeider klimaregulering. I tillegg lar de være å stemme ja til forslag som kunne tatt selskapene i en grønnere retning. Stikk i strid med egne mål og egen klimastrategi, påpeker Bakken Riise.

Målet for NBIMs ansvarlige forvaltning er ifølge deres egen klimahandlingsplan «å arbeide for at selskapene i investeringsporteføljen innretter virksomheten slik at den er forenlig med globale netto nullutslipp i tråd med Parisavtalen». De sier videre at kjernen i arbeidet er å drive selskapene de er investert i til å sette seg «troverdige mål og planer for å redusere sine direkte og indirekte klimagassutslipp».

Men Framtiden i våre henders gjennomgang av NBIMs stemmegiving i 2023 viser at det er langt mellom fondets intensjoner og faktisk handling. NBIM har i 2023 blant annet stemt mot viktige klimaresolusjoner i Shell, Total og BP.

Rapporten viser også at NBIMs stemmegivning skiller seg ut fra andre store norske investorer. Nordea, Storebrand, DNB og KLP støtter i langt større grad klimaresolusjoner når de stemmer på generalforsamlinger.

- Oljefondet må rett og slett skjerpe seg hvis de skal levere på sitt eget mål om å være ledende på klima, sier Anja Bakken Riise. Jeg utfordrer dem til å gripe muligheten de har til å påvirke selskapers klimaforpliktelser i mer klimavennlig retning gjennom sin stemmegivning.

Framtiden i våre hender mener NBIM bør justerer sin stemmepraksis for å bedre samsvare med deres erklærte klimastrategi. Det inkluderer å stemme for klimaresolusjoner som støtter Paris-avtalen. NBIM oppfordres også til å innta en mer proaktiv rolle og fremme egne klimaresolusjoner.

Framtiden i våre hender etterlyser også at politikerne kommer på banen.

- Politikerne må tydeliggjøre at de forventer at makten som følger med vår felles sparegris brukes til å påvirke verdens selskaper i grønnere retning, sier Bakken Riise.

Rapporten kan leses på Framtiden i våre henders nettsider.

Om oss

Framtiden i våre hender er en medlemsorganisasjon som jobber for strukturelle løsninger på overforbruk og global ulikhet. Vi jobber innenfor klima- og naturfeltet med temaer som overforbruk, klær, mat og transport. Som Norges største miljøorganisasjon er vi sentral i debatten om norsk og internasjonal klimaomstilling.

Følg pressemeldinger fra Framtiden i våre hender

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Framtiden i våre hender på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Framtiden i våre hender