Anima - Stopp dyremishandling

Dyrevenner henger falske plakater i over 200 Coop-butikker

I over 200 Coop-butikker over hele vårt langstrakte land har frivillige i dyrevernorganisasjonen Anima hengt opp falske nyhetsplakater de siste dagene. På satirisk vis gjør plakatene kundene oppmerksomme på at Coop ikke har lagt planer om å utfase turbokylling, til tross for at over syv av ti Coop-medlemmer vil dette.

En frivillig i dyrevernorganisasjonen Anima som henger opp en plakat i en Coop butikk. Foto: Privat

I mer enn 200 Coop-butikker i 38 byer over hele landet har frivillige fra dyrevernorganisasjonen Anima de siste dagene hengt opp satiriske plakater og delt ut brosjyrer. På plakatene står det «Vi dropper demokratiet – til gjengjeld får du turbokylling», og selv om logoen er endret til «Scoop», er det et tydelig stikk til Coop fra Anima.

– En av Coops kjerneverdier er «innflytelse», og Coop skal i teorien være et medlemsdemokrati. Likevel opplever vi at Coop viser en bemerkelsesverdig likegyldighet overfor sine medlemmer og ikke minst overfor lidelsen til kyllingene. Over 7 av 10 Coop-medlemmer ønsker at Coop skal slutte å selge turbokylling, men Coop velger å tviholde på turbokylling for å spare noen kroner, sier Niklas Fjeldberg, kampanjeleder i Anima.

Turbokyllingen Ross 308 er ifølge Anima fremavlet til å vokse fra 50 gram til over 2 kg på kun fem uker. Den raske veksten medfører blant annet et nedsatt immunforsvar, organsvikt, gangvansker og pusteproblemer. En ny norsk studie utgitt forrige måned fant at turbokyllinger har 2 til 5 ganger så høy dødelighet som saktere voksende kyllinger. Derfor ønsker Anima i samarbeid med dagligvarekjedene å utfase turbokylling.

– Coop mener åpenbart at deres kunder bryr seg mindre om dyrevelferd enn både konkurrentenes kunder og nordmenn generelt. Det er flaut for Coop at de prøver å skyve ansvaret over på kundene, i stedet for selv å ta stilling til hva minimumsnivået for kyllingvelferd skal være, sier Fjeldberg

Ifølge Fjeldberg vil Anima i den kommende tiden fortsette med å henge opp plakater, dele ut brosjyrer og informere Coop-medlemmene om hvordan det står til med dyrevelferden og demokratiet i Coop.

Bakgrunnsinformasjon
Coop omtaler seg selv som et medlemsdemokrati, der over 2,1 millioner Coop-medlemmer skal være med å bestemme. En av aktørens verdier er "innflytelse" og mottoet deres er “Litt ditt” og “Eier du litt, bestemmer du litt”. Coop opplyser også om at de hovedsakelig selger kylling av typen turbokylling Ross 308.

Coops konkurrenter har stilt seg positive til en utfasing av turbokylling, mens Coop ikke har kommet med lignende tiltak eller planer. Både Rema 1000 og Oda har forpliktet seg til å utfase turbokylling, mens NorgesGruppen tidligere har planlagt en større innfasing av saktere voksende kylling.

Dyrevernorganisasjonen Anima henger opp mange hundre plakater opp i over 200 Coop-butikker og andre folksomme plasser. Plakatene blir hengt opp i totalt 38 kommuner. Herunder Bærum, Asker, Elverum, Kristiansand, Sola, Askøy, Ålesund, Sandefjord, Trondheim, Balsfjord, Drammen, Frogn, Gjøvik, Bergen, Tønsberg, Hammerfest, Fredrikstad, Hamar, Sunnfjord, Tromsø, Gjerdrum, Lillehammer, Harstad, Hvaler, Nordre Land, Indre Østfold, Ringsaker, Lillestrøm, Stange, Lørenskog, Øyer, Moss, Nannestad, Nittedal, Nordre Follo, Ullensaker og Ås.

Anima jobber for å forbedre forholdene for konvensjonelle industrikyllinger ved å innføre den internasjonale standarden European Chicken Commitment (ECC). Standarden sikrer blant annet saktere voksende kyllinger, mer plass og mer naturlig lys. Flere av Norges største bedrifter har allerede forpliktet seg til å utfase turbokylling og implementere ECC-standarden. Her kan blant annet nevnes store kjeder som Rema 1000, Oda, 7-Eleven, Narvesen, Strawberry Hotels, Scandic Hotels, og Circle K.

Bilder

Frivillig som henger opp Scoop plakat i Fredrikstad, Extra Glommen Brygge.
Scoop plakat som henger i Oslo, Coop Mega Harbitz Torg.
Scoop plakat som henger i Oslo, Coop Mega Nydalen.
Scoop plakat som henger i Sandefjord, Extra Mosserød.
Scoop plakat

Om Anima

Anima er en dyrevernforening ble grunnlagt i Norge i 2017, men kommer opprinnelig fra Danmark der organisasjonen startet opp i 2000. Internasjonalt er organisasjonen kjent som Anima International, og opererer i seks land. Anima jobber for at dyr skal bli respektert, ikke misbrukt. Om det er kjæledyr, husdyr, pelsdyr, forsøksdyr eller dyr i underholdning.

Anima griper inn der det er behov og jobber målrettet for å oppnå konkrete resultater for dyrene. Organisasjonen fokuserer på å påvirke både politikere, bedrifter og forbrukere. Animas viktigste oppgave er å være en stemme for dyrene, da de ikke kan snakke for seg selv.

Følg pressemeldinger fra Anima - Stopp dyremishandling

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Anima - Stopp dyremishandling på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Anima - Stopp dyremishandling