NAF: Dårlig bilsalg gir frykt for elbil-brems

I første kvartal i år er det solgt 4158 færre elbiler enn i 2023. – Vi frykter usikkerhet rundt elbilfordelene kan være med å bremse bilsalget, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.

En lang rekke med nye elbiler
Færre nye elbiler har rullet ut på norske veier hittil i år, sammenliknet med fjoråret. NAF

I mars i år ble det solgt 48 prosent færre elbiler enn i mars 2023. Høye renter og at folk kjenner på økt press i økonomien er viktige årsaker det dempede bilsalget. Nå frykter NAF at også usikkerhet rundt elbilfordelene kan bidra til at utskiftningen av bilparken bremses.

– Det er dyrtid. Det å kjøpe en ny bil er av de største økonomiske beslutningene folk gjør. Mange ønsker å bytte til elbil slik at de kan kjøre utslippsfritt og med lavere kostnader i det daglige. Usikkerhet om elbilfordelene kan derfor bety at flere utsetter beslutningen, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.

Må fryse moms-grensen på dagens nivå

Derfor ber NAF om en rask avklaring fra regjeringen om at elbilavgiftene ikke økes når revidert statsbudsjett legges frem 14. mai. Tidligere har endringer i bilavgiftene vært varslet i revidert budsjett om våren, før endringene blir lagt frem i statsbudsjettet i oktober.

– Forutsigbarhet er viktig for bilkjøperne. Vi mener regjeringen må fryse moms-grensen på dagens nivå. Heller ikke vektavgiften på nye elbiler må skrus opp nå, sier Handagard. – Dette bør regjeringen gjøre folk trygge på allerede nå, mener Handagard.

I dag betaler elbilkjøperne kun moms på den delen av bilprisen som overstiger 500 000 kroner. Grensen ligger fast ut året. NAF mener grensen bør holdes på dagens nivå også videre fremover. For dette kreves det godkjenning fra ESA, EFTAs overvåkningsorgan.

– Avklaring om avgiftene på elbil er viktig for å unngå at bremsen i elbilsalget slår inn for fullt, sier Ingunn Handagard.

Kan bli høyere bompenger

Også usikkerhet rundt rabatten elbileiere får i bomringen kan være med å bidra til at flere teller på knappene om elbil lønner seg. I flere byer vurderer politikerne å øke betalingen til 70 prosent av full takst.

– Lavere bompenger er en viktig fordel og grunn til å velge elbil. Hele én av seks av de som har elbil i dag, og halvparten av de som ikke har elbil mener at elbiler bør ha lavere bompengetakst. Dette er viktige signaler som politikerne må ta på alvor, sier Handagard.

I tillegg kan debatten rundt elbilistenes tilgang til kollektivfelt være med å skape usikkerhet. I og rundt Oslo vil elbilistene ikke lenger kunne bruke kollektivfeltene fra og med 6.mai. Ordningen skal vare i tre år.

Om oss

Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.