Buksér og Berging AS

Europas første elektriske slepebåt satt i drift i Oslo

Torsdag viste det tradisjonsrike rederiet Buksér og Berging fram sin innovative slepebåt, BB Electra, i forbindelse med en markering på Tjuvholmen i Oslo.

BB Electra ved kai på Tjuvholmen, Oslo
BB Electra ved kai på Tjuvholmen, Oslo BB

Fartøyet representerer den nyeste teknologi innen miljøvennlig fremdrift og skipsdesign. Buksér og Berging har tradisjon for innovative løsninger. På 90-tallet designet Buksér og Berging verdens første eskortebåt for økt sikkerhet, og utviklet senere verdens første LNG slepebåt for Equinor på Kårstø med reduserte utslipp av CO2 og NOx.

BB Electra skal primært operere i Oslo havn og indre Oslofjord, og erstatter den dieseldrevne slepebåten Bruse som medfører reduksjon i CO2-utslippene med 220.000 kg. Vetle Sverdrup, administrerende direktør i Buksér og Berging, roser samarbeidet med Oslo Havn.

• Våre tjenester er på sjøen. Derfor har det vært en forutsetning at Oslo Havn bygger ladeinfrastruktur. Havnen må stille med elektrisitet, sier Sverdrup. Oslo Havn har satt seg som mål å bli en 0-utslippshavn innen år 2030. Som aktør i havnen ønsker vi å bidra til dette, blant annet gjennom vår nye slepebåt som opererer uten utslipp.

Heidi Neilson, seksjonsleder plan og miljø i Oslo Havn, berømmet Buksér og Berging for å ta modige beslutninger.

• Jeg har blitt fortalt at modige beslutninger, de tas av trygge eiere. Buksér og Berging er en trygg eier med klare ambisjoner og slike kunder trenger vi i Oslo Havn, sa Neilson.
  • Når jeg seg BB Electra, så tenker jeg – dette er storesøstra til redningsskøyta Elias. Hun er sterk, solid og tåler en trøkk. At hun kan utføre slepe- og redningsoppdrag uten utslipp er helt fantastisk. BB Electra viser vei for det grønne skiftet og vi håper hun snart får godt selskap, sa Heidi Neilson.

Fakta om BB Electra:

• Batterikapasitet på 1.720 kWh med 4 timer operasjonstid på batteridrift.
  • Dedikert ladestasjon på Sjursøya. Ladetid fra 20% til 80% er 2,5 timer.
  • Sammenliknet med slepebåt Bruse, som i dag opererer i Oslo havn, sparer BB Electra over 220.000 kg CO2 hvert år, som tilsvarer utslipp fra 1.400.000 km bensinbil.
  • Dimensjoner: Lengde: 22,2 m. Bredde: 10,8 m, Dypgang: 4,8 m.
  • Slepekraft på 48 tonn og maks fart på 11,8 knop.
  • Elektrisk vinsj som kan dra 25 tonn eller holde 125 tonn på brems.
  • Beredskap for brannslukking med to kraftige vannkanoner som spyler 350 liter/sekundet.
  • Mulighet å benytte generator med NOx-rensing ved lengre forflytninger.

Fakta om Bukser & Berging:

Buksér og Berging AS (BB) er et tradisjonsrikt rederi stiftet i 1913, som eier og opererer slepe- og offshorefartøy, hurtiggående båter samt fartøy for havbruk. BB har i dag ca 450 skandinaviske sjøfolk på fartøy under NOR og SWE flagg og en administrasjon på 30 fordelt på kontorer på Lysaker (hovedkontor), Stavanger og Fedje.

BB leverer tjenester til et bredt spekter av kunder og opererer i dag innenfor følgende markedssegmenter;

• Slepe- og offshorefartøy som leverer tjenester til terminaler og havner, marine operasjoner knyttet til olje og gass, havvind og infrastruktur
  • Hurtigbåter for tilbringertjeneste av los og ambulansetransport

Havbruksfartøy som leverer avlusingstjenester til oppdrettsnæringen

Jon Steinar Danielsen, CFO

E-post: jon.danielsen@bube.no

BB Electra ved kai på Tjuvholmen, Oslo
Last ned bilde
Heidi Neilson (seksjonsleder plan og miljø i Oslo Havn), Kjersti Aastad (Byrådssekretør for kultur og næring) og John A. Nielsen (styreleder i Buksér og Berging) i forbindelse med lanseringen av den elektriske slepebåten BB Electra.
Last ned bilde
Carl-Erik Gustafsson er én av to kapteiner på BB Electra som nå ser fram til mange interessante oppdrag i Oslo.
Administrerende direktøre Vetle J. Sverdrup
Administrerende direktør Vetle J. Sverdrup

Følg pressemeldinger fra Buksér og Berging AS

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Buksér og Berging AS på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Buksér og Berging AS