Utdanningsforbundet

Etterlyser tiltak for å bedre søkning til lærerutdanningene

Læreryrket er et flott yrke og et av våre aller viktigste. Derfor er fortsatt nedgang i søkertallene dramatisk, sier leder i Utdanningsforbundet, Geir Røsvoll. Han etterlyser tiltak.

Geir Røsvoll, leder i Utdanningsforbundet
Geir Røsvoll, leder i Utdanningsforbundet Foto: Stig Marlon Weston/Utdanningsforbundet

Tallene som kom fra Samordna opptak i dag, viser fortsatt nedgang i de samlede søkertallene til lærerutdanningene. Det er femte år på rad at det er nedgang.

– Med de rette rammene, og med nok ressurser, er læreryrket verdens beste yrke. Lærerjobben, både i barnehage og skole, er også en av samfunnets aller viktigste, sier Geir Røsvoll, leder i Utdanningsforbundet.

– Derfor er svikten i søkertallene over mange år svært dramatisk. Nå må det komme virkningsfulle tiltak som kan gi både bedre lønn og arbeidsvilkår for lærerne, enten de jobber i skolen eller i barnehagen, mener Røsvoll.

Felles kriseforståelse

Røsvoll er glad for at alle partene nå virker å ha en felles kriseforståelse. Han trekker fram en felles rekrutteringsstrategi der regjeringen, lærerorganisasjonene, KS og universitets- og høgskole-sektoren, sammen har forpliktet seg til å bidra med ulike tiltak for å snu den negative utviklingen.

 Skal denne rekrutteringsstrategien få reell betydning, må alle tema på bordet, mener Røsvoll.

–  Det betyr for eksempel at lærernes negative lønnsutvikling må stanses. Derfor er jeg fornøyd med at KS i strategien har forpliktet seg til å forhandle lønns- og arbeidsvilkår som blant annet skal bidra til god rekruttering til læreryrket, sier Røsvoll.

I tillegg til lønn, er det en rekke tiltak som kan bidra til å gjøre barnehagen og skolen til attraktive arbeidsplasser:

 – Det må ryddes lærerens arbeidsoppgaver. Vi trenger en arbeidsgiver og myndigheter som vedsetter betydningen av lærerutdanningen og den kompetansen som lærerutdannede lærere har, og gir dem tid til å gjøre den jobben som trengs i møte med barnehagebarn og elever.

Noen lyspunkt

Røsvoll finner to små lyspunkt i dagens tall. Søkertallene til yrkesfaglærere har gått opp. Det samme har søkertall til lærerutdanningen for praktiske og estetiske fag.

Overordnet er allikevel tallene dystre. Røsvoll påpeker at de lave søkertallene er en del av en europeisk trend, og det derfor er enda viktigere med kraftige tiltak.

– Det krever politisk mot og handlekraft dersom vi skal snu trenden.

Utdanningsforbundet

Utdanningsforbundet er landets nest største fagforening og den største på utdanningsfeltet. Våre om lag 190.000 medlemmer jobber på alle områder og nivåer i utdanningsløpet, fra barnehage til universitet, og er med på å forme barn og elevers liv, ferdigheter og muligheter.

Utdanningsforbundets overordnede mål er å skape et godt og trygt utdanningsløp for alle, fra de minste barnehagebarna til voksne i utdanning. For å få til dette, jobber vi for at lærere og ledere i barnehage og skole får bruke sine kunnskaper og ferdigheter i jobben, og møter lønns- og arbeidsvilkår som gjenspeiler deres viktige bidrag til samfunnet.