Frivilligheten har fått sitt eget hus i Oslo

(Oslo, 29. april 2024) Oslo har fått et etterlengtet kraftsenter for frivilligheten med etableringen av Frivillighetens Hus. Mer enn ti frivillige organisasjoner har, eller er i ferd med, å flytte inn i Christian Krohgs gate 10, som rommer 5500 kvadratmeter med kontorer, møteromssenter, kantine og kafé. Frivillighetens Hus skal også være en arena for arbeidstrening og -inkludering, hvor KFUK-KFUM og Mamas Mat vil bidra til å gi flere unge og innvandrerkvinner en vei inn i arbeidslivet.

Oslo har endelig fått et eget hjem for frivilligheten takket være samarbeid mellom frivillig sektor og Entra. F.v.: Stian Slotterøy Johnsen (Frivillighet Norge), Karianne Stokke Gjerstad (KFUK-KFUM), Sonja Horn (Entra) og Ragnhild Slettner (Mamas Mat).

Det er Entra som eier eiendommen i Christian Krohgs gate 10 på Vaterland. Eiendomsselskapet har over lengre tid jobbet for at huset nå er det nye hjemmet og samlingspunktet for et bredt spenn av frivillige organisasjoner.

– Gratulerer til frivilligheten med et eget hus sentralt i Oslo som vi håper vil gi ytterligere gjennomslag for viktige saker i samfunnet. I Entra er vi mange som med stor entusiasme har jobbet for at dette skal bli et attraktivt tilbud for nærmiljøet og for alle som har et stort hjerte for det frivillige Norge. Vi er derfor svært stolte av at alle husets seks etasjer er fylt opp med ulike organisasjoner dom jobber for saker som bidrar positivt i samfunnet, sier Sonja Horn, administrerende direktør i Entra.

Frivillighet Norge, Natteravnene og VOFO (Voksenopplæringsforbundet) var de første til å flytte inn i kontorbygget, som har nedre Akerselva som nærmeste nabo. Siden har blant annet KFUK-KFUM og Norsk Friluftsliv kommet etter. Flere andre er på flyttefot og har meldt sin ankomst innen sommeren.

Kraftsenter for hele frivilligheten
– Det er fantastisk at vi har klart fylle et helt hus, midt i Oslo sentrum, der samtlige leietakere er en del av frivillig sektor. Det er en drøm mange av oss har båret på lenge, men som har vist seg å være utfordrende å gjennomføre i praksis. Nå har vi faktisk realisert drømmen, og med Frivillighetens Hus skal vi gi frivilligheten et løft gjennom inspirasjon, synergier på tvers og en tydeligere rolle i viktige samfunnsdebatter. Huset skal være en naturlig møteplass for de organisasjonene som har dette som sitt hjem, samtidig som dørene er åpne for alle som har en tilhørighet til den frivillige sektoren, sier generalsekretær i Frivillighet Norge og styreleder i Frivillighetens Hus, Stian Slotterøy Johnsen.

Frivillighetens Hus er organisert som et ideelt aksjeselskap, hvor ti av de frivillige organisasjonene som holder til i Christian Krohgs gate 10 har gått sammen. Selskapets formål er å etablere Frivillighetens Hus som et naturlig kraftsenter for det frivillige Norge gjennom å skape møteplasser for erfarings- og kunnskapsutveksling mellom leietakerne, øvrige frivillige organisasjoner, myndigheter, politikere og besøkende.

Skal få flere innvandrerkvinner og unge i arbeid
Frivillighetens Hus skal ha en tydelig sosial profil hvor arbeidstrening og arbeidsinkludering er en naturlig del av tjenestene som tilbys. Nå er avtaler signert med Mamas Mat og KFUK-KFUM Norge.

Mamas Mat er en sosial entreprenørbedrift som gir innvandrerkvinner en vei inn i arbeidslivet gjennom matlaging. De skaper arbeidsplasser som gir økonomisk uavhengighet og inkludering. Med bakgrunn i kvinnenes kultur, lager de variert og velsmakende vegetarmat. I Frivillighetens hus skal de drifte kantine for leietakerne i huset samt en kafé som vil være åpen for hele byen.

– Hos oss i Mamas Mat er det ikke viktig hvor god du er i norsk, men at du er skikkelig god til å lage mat og at du har lyst til å jobbe. Alt annet kan læres. Vi gleder oss til å kunne tilby velsmakende vegetarmat fra nær sagt hele verden i vår nye kantine og kafé som åpner til sommeren. Vi håper på en god mottagelse slik at vi kan løfte enda flere innvandrerkvinner inn i arbeidslivet hvor de kan tjene egne penger, bli økonomisk uavhengige og kan være stolte rollemodeller for sin familie og i sitt nærmiljø, sier Ragnhild Slettner, sosial entreprenør og gründer av Mamas Mat.

KFUK-KFUM Norge skal drifte byggets møteromssenter og vil ansette unge mennesker som gjennom en jobb på Frivillighetens hus skal få første linje på CV-en. KFUK-KFUM har lang erfaring med å ansette unge mennesker, og på KFUK-KFUM Forandringshuset ansettes det årlig 200 ungdommer. I tillegg tilbyr organisasjonen jobbsøkerkurs, veiledning, arbeidstrening og praksis i samarbeid med Kriminalomsorgen, kommuner og studiesteder.

– Formålet med jobbsenteret på Frivillighetens Hus er å sørge for at unge får verdifull arbeidserfaring og et springbrett til jobb andre steder. Det er et stort samfunnsproblem at unge mennesker står utenfor arbeidslivet, og alt for mange opplever utenforskap som følge av å ikke ha en jobb. På Frivillighetens Hus skal vi legge til rette for kompetanseheving, mestring og tilhørighet i et trygt fellesskap. KFUK-KFUM er veldig glade for at vi i dette samarbeidet med Frivillighetens Hus, Mamas Mat og Entra kan ta et sosialt ansvar for å hjelpe unge mennesker inn i arbeidslivet, sier Karianne Stokke Gjerstad, regionleder for KFUK-KFUM i Oslo og Akershus.

KFUK-KFUM driver Forandringshuset Grønland kun et steinkast fra Christian Krohgs gate.

– Gjennom vårt forebyggende arbeid vil vi nå de ungdommene som trenger det mest, samt kunne tilby dem fritidsaktiviteter og et trygt fellesskap utover arbeidsplassen, sier Gjerstad.

Frivillighetens Hus gir Vaterland et løft
Christian Krohgs gate 10 ble en del av Entras eiendomsportefølje i 2022 i forbindelse med kjøpet av Oslo Areal. Eiendommen sto da uten langsiktige leietakere, og Entra har vurdert en rekke alternativer for hvem som vil passe inn i huset og samtidig vil tilføre området verdi over tid.

– Frivillighetens Hus er ikke bare en seier for frivilligheten selv, og den viktige jobben sektoren gjør for så mange ulike deler av samfunnet hver eneste dag. Gjennom sin tilstedeværelse bidrar Frivillighetens Hus til positiv aktivitet fra tidlig til sent i bygget og i nabolaget ved nedre Akerselva. I tillegg er det svært gledelig at Christian Krohgs gate 10 blir et sted hvor unge og innvandrerkvinner vil få mulighet til å få en fot innenfor arbeidslivet og bli selvstendige gjennom å tjene sine egne penger. Sosiale tiltak som arbeidstrening og -inkludering er noe Vaterlands-området trenger mer av, sier Horn i Entra.

Fakta: Frivillighetens Hus

• Et kraftsenter for frivilligheten i Christian Krohgs gate 10 i Oslo sentrum
  • Seks etasjer og ca. 5500 kvm med arealer som disponeres av mer enn ti ulike frivillige organisasjoner
  • Huset skal være en møte- og arbeidsplass, i tillegg til et sted for erfarings- og kunnskapsutveksling
  • Samlokalisering og samarbeid skal gi frivilligheten økt kraft og gjennomslag i samfunnet
  • Christian Krohgs gate 10 er en del av Entra, etter kjøpet av Oslo Areal i 2022. Entra har siden jobbet for å etablere et senter for frivilligheten i eiendommen
  • Frivillighetens Hus består av:
    • LNU, KFUK-KFUM, Frivillighet Norge, VOFO, Norsk friluftsliv, Ungdom og Fritid, Natteravnene, Bipolarforeningen, 4H og Friluftsrådenes landsforbund
    • I tillegg er det ideelle aksjeselskapet Frivillighetens Hus leietaker i byggets fellesarealer, som vil huse kantine, kafé og møteromssenter
  • Mamas Mat, en sosial entreprenørbedrift som skaper arbeidsplasser for innvandrerkvinner, skal drifte kantine og kafé. Kaféen vil være åpen for alle
  • KFUK-KFUM Norge får ansvar for møteromssenteret, som også være tilgjengelige for andre frivillige organisasjoner som ikke har faste kontorer i huset. Forandringshuset legger til rette for at unge får verdifull arbeidserfaring. En jobb i Frivillighetens Hus skal være et springbrett til jobb andre steder

Kontakter

– Kristian Røise Dahl, senior kommunikasjonsrådgiver i Entra, telefon: 958 41 992, epost: krda@entra.no

– Stian Slotterøy Johnsen, generalsekretær i Frivillighet Norge og styreleder i Frivillighetens Hus, telefon: 959 33 862, epost: stian@frivillighetnorge.no

Bilder

Last ned bilde
Frivilligheten har fått sitt eget hjem - noe et av møterommene også gir inntrykk av. F.v.: Ragnhild Slettner (Mamas Mat), Stian Slotterøy Johnsen (Frivillighet Norge), Sonja Horn (Entra) og Karianne Stokke Gjerstad (KFUK-KFUM).
Last ned bilde
Christian Krohgs gate 10 er en av Entras eiendommer på Vaterland. Nå er hele huset på ca. 5500 kvm leid ut til frivilligheten.
Last ned bilde
Frivillighet Norge og KFUK-KFUM representerer noen av de største leietakerne i Frivillighetens Hus. Frivillighet Norge har mer enn 370 organisasjoner som medlemmer, som til sammen representerer over 50 000 lag og foreninger over hele landet.
Last ned bilde
Frivillighetens Hus skal ha en tydelig sosial profil med arbeidstrening og arbeidsinkludering gjennom Mamas Mat og KFUK-KFUM Norge.

Om Entra

Entra er et av Norges ledende selskaper innen forvaltning og utvikling av næringseiendommer. Entra eier og drifter ca. 100 bygg, med et samlet areal på omlag 1,5 millioner kvadratmeter, i Oslo og omegn, Bergen og Trondheim. Entra har en solid kundeportefølje med en høy andel offentlige leietagere. Selskapets forretningsstrategi er å være ledende på kundeopplevd kvalitet, levere lønnsom vekst og å være miljøledende i bransjen.

Følg pressemeldinger fra Entra ASA

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Entra ASA på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Entra ASA