Story House Egmont i Norge kunngjør årsresultatet for 2023

2023 ble et utfordrende år for Story House Egmont i Norge. Selv med en stabil omsetning endte driftsresultatet på minus 3,5 mill. NOK.

Foto: Klaus Rudbæk / Story House Egmont

– Vi er selvfølgelig ikke fornøyde med årets resultat, men vi er fast bestemt på å møte utfordringene i markedet gjennom en mer effektiv drift og ved å utnytte det at vi er en stor internasjonal aktør på en bedre måte, sier CEO i Story House Media, Per Kjellander.

Story House Egmont i Norge må se tilbake på et år sterkt preget av store endringer i makroøkonomien med økte renter og stigende priser, samt en lav norsk kronekurs som har gitt store valutatap på innkjøpte varer og tjenester i euro. I tillegg har mediehuset hatt betydelige ekstraordinære kostnader, som inkluderer restrukturering, tap på fordringer samt nedskriving på aksjer og andre verdier.

Omsetningen i 2023 endte på 997,5 mill. NOK, ned fra 1.032 mill. NOK i 2022. Driftsresultatet for året endte på -3,5 mill. NOK, en signifikant nedgang fra 75,7 mill. NOK i 2022.

Resultat før skatt for året var på 9,9 mill. NOK sammenlignet med 90,2 mill. NOK i 2022. Antall årsverk ved utgangen av 2023 var 237, sammenlignet med 266 i 2022.

Egmont Kids Media Nordic AS er en del av Story House Egmont AS. Også for Egmont Kids Media sank resultatet for 2023. Omsetningen i 2023 endte på 295,5 mill. NOK, ned fra 304,7 mill. NOK i 2022. Driftsresultatet for selskapet var 11,0 mill. NOK sammenlignet med 25,6 mill. NOK i 2022. Resultat før skatt endte på 16,7 mill. NOK, ned fra 29,4 mill. NOK i 2022.

– Vi har endret vår strategi i Norge fra vekst gjennom flere nye satsninger og fokuserer nå på å levere kvalitetsinnhold både digitalt og på print. Vi er også tvunget til å se på hvordan vi jobber på tvers av alle divisjoner i Story House Egmont. Som en internasjonal aktør er det synergier vi ikke tar ut godt nok, spesielt siden Norge nå er organisert under felles ledelse med øvrige 17 land i Europa. Nå har vi fokus på mer standardiserte arbeidsprosesser, reduserte system- og leverandørkostnader og langt mer utveksling av innhold på tvers av markedene vi opererer i. Samtidig har vi en offensiv agenda for å vokse både gjennom oppkjøp og gjennom nye lisensrettigheter, avslutter Kjellander.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Totalt Story House Egmont Norge                                                                 2023                      2022

(000 NOK, intern omsetning eliminert)

Omsetning                                                         997 481              1 032 000

Driftsresultat                                                        -3 458                    75 694

Resultat før skatt                                                  9 862                    90 178

Antall årsverk                                                            237                         266

Story House Egmont AS

Omsetning                                                         714 683                  738 922

Driftsresultat                                                     - 14 448                     50 128

Resultat før skatt                                                - 6 853                     60 775

Antall årsverk                                                           196                           221

-2 %                          7 %

Egmont Kids Media Nordic AS

Omsetning                                                         295 516                   304 674

Driftsresultat                                                       10 990                      25 566

Resultat før skatt                                                16 715                      29 403

Antall årsverk                                                              41                              45

*

ROS                                                                           1,0 %                        8,7 %

Driftsmargin                                                          - 0,3 %                        7,3 %

CEO for Story House Egmont Per Kjellander.

Om oss:

Story House Egmont | www.storyhouseegmont.no

Story House Egmont er Norges største utgiver av blader, magasiner, tegneserier og digitale tjenester til voksne, barn og unge. Selskapet har også investeringer i e-handel og digitalbyråer, og utgir over hundre kjente merkevarer. Story House er en del av Egmont - et av Nordens største mediekonsern med 6600 ansatte og aktivitet i 17 land. Egmont står bak mer enn 700 magasiner, tegneserier, Klikk.no, TV 2, Nordisk Film, kinodrift, samt flere deleide selskaper. Egmont er en stiftelse som årlig deler ut over 100 millioner kroner til et bedre liv for barn og unge.